server-side tracking

server-side tracking

Futureproof dataverzameling

Kies nú voor server-side tracking

In 2024 faseren browsers third-party cookies uit, en de privacywetgeving wordt strikter. Dataverzameling ondergaat hierdoor een ingrijpende verandering die alle webshops raakt. Loop hierop vooruit met oplossingen waarmee je data blijft verzamelen, terwijl je de privacy van jouw websitebezoekers beschermt. Kies voor server-side tracking voor webshops, exclusief bij Tomahawk.

Wat is server-side tracking?

Server-side tracking (S2S) is de nieuwe standaard in tracking. Voorheen verzamelde je data binnen de browser van de gebruiker (client-side tracking) en was je afhankelijk van derde partijen. Nu verzamel je data op een eigen server, die zich bevindt tussen de website en de analytics/advertentietool in. De server stuurt deze data naar een trackingplatform, bijvoorbeeld Google Analytics. Server-side tracking is een vorm van first-party dataverzameling, waarbij externe partijen pas later in het proces, of helemaal niet, betrokken zijn. De focus verschuift naar de first-party cookies op jouw eigen website, in plaats van de afnemende third-party cookies van derde partijen. Lees hier meer over server-side tracking.

Deze problemen lost server-side tracking voor je op

Server-side tracking is essentieel om de cookieloze toekomst tegemoet te treden. Dit betekent het verdwijnen van third-party cookies voor webshops:

toekennen campagnesucces

Attributie wordt complexer, vooral als klanten langdurige oriëntatieprocessen doorlopen voordat ze overgaan op een aankoop. Dit leidt tot een vertekend beeld van campagnesucces: zonder de gegevens van third-partycookies weten e-commerce ondernemers niet of klanten rechtstreeks naar een webshop zijn gegaan of dat ze er via een advertentie zijn beland. 

Het gevolg is dat campagnes minder succesvol lijken dan ze daadwerkelijk zijn, omdat niet al het succes toegeschreven wordt aan de advertenties. Hierdoor verkleinen ondernemers onterecht hun campagnebudgetten. 

Server-side tracking is een oplossing die interacties op verschillende domeinen bijhoudt, waardoor de attributietoekenning helder blijft en je jouw campagnebeslissingen baseert op correcte gegevens.

Browserrestricties

Adblockers en browserrestricties, zoals intelligent tracking prevention (ITP), spelen een grotere rol bij het blokkeren van cookies. 

Met server-side tracking is tracking minder vatbaar voor adblockers omdat de trackingcode zich op de server van de webshop bevindt, niet in de browser van de gebruikers zoals bij client-side tracking. 

Hierdoor hebben derde partijen geen toegang tot de data. Kies voor server-side tracking en de detectie van adblockers vormt geen obstakel meer voor jouw webshop. Jouw data blijven veilig in Europa, in jouw beheer.

ontbrekende conversiewaarden

Met het verdwijnen van third-party cookies is tracking voor e-commerce beperkter: momenteel lopen webshops vijf tot twintig procent van de data mis. De verwachting is dat dit in de toekomst kan oplopen tot 70%. 

Algoritmes in platforms zoals Google Ads vereisen veel data voor optimale prestaties. Met minder data neemt de efficiëntie van e-commerce campagnes af. Server-side tracking zorgt ervoor dat jouw conversiewaarde 100% meetbaar blijft.

Extra voordelen van server-side tracking

Privacyvriendelijk

Met server-side tracking zijn webshops klaar voor de snel veranderende (inter)nationale privacy-eisen vanuit de EU. De verzamelde data beheren ondernemers zelf voordat het naar externe partijen gaat. Dit geeft je de optie om informatie toe te voegen of te filteren.

Supersnel

In de browser van de gebruiker worden minder tracking-pixels geladen met server-side tracking in vergelijking met client-side tracking. Het gevolg? Het proces voor dataverzameling gaat een stuk sneller. Extra mooi meegenomen: de laadtijd voor webshops wordt eveneens korter.

CRM-integratie

Server-side tracking integreert naadloos in diverse CRM-systemen. Meet offline conversies en stuur ze terug naar jouw advertentieplatformen om de waarde te benutten voor campagneoptimalisatie. Het eindresultaat: personalisatie van marketing en klantinteracties.

Server-side tracking voor je webshop

Server-side tracking voor alle platformen

Met S2S halen webshops het beste uit dataverzameling via hun eigen CMS. Door slim gebruik te maken van verzamelde data, kunnen gebruikers van deze systemen hun klanten blijven bereiken. Wij implementeren S2S voor systemen als Magento, Shopware, Shopify, WordPress en Lightspeed. Gebruikt jouw webshop een ander systeem? Samen met jouw webdeveloper ontwikkelen we een oplossing op maat.

Server-side tracking voor tools

  1. Google Ads: Optimaliseer advertentiecampagnes met nauwkeuriger tracking van conversies en betere doelgroepsegmentatie.
  2. GA4 (Google Analytics 4): Verkrijg diepere inzichten in klantgedrag door verbeterde dataverzameling.
  3. Google Tag Manager: Beheer tags eenvoudig zonder de noodzaak van directe code-wijzigingen aan de website.
  4. Meta (Facebook/Instagram): Verbeter de effectiviteit van Facebook-advertenties door gedetailleerde bezoekersgegevens.

Samenwerken met tomahawk

Bij Tomahawk zijn we gespecialiseerd in server-side tracking voor e-commerce: het is een van onze technieken om het marktaandeel van webshops te verdubbelen.

Partner voor online marketing
Wij zien onze klanten als partners, waarmee we kennis uitwisselen. Bij Tomahawk staan we open voor alle vragen en feedback: daarmee bereiken we het beste resultaat.

Samen op weg
Wij geven de voorkeur aan langetermijnoplossingen die voor iedereen de beste resultaten opleveren. We verkennen de groeipotentie voor webshops en zetten onze bevindingen om in een superstrakke aanpak.

Alles in één huis
Bij Tomahawk vinden webshops alles wat zij nodig hebben om hun groeiambities te realiseren op één plek, waaronder SEO, SEA, Platformmarketing, Social marketing, Tracking, en Migratie. Met onze uitgebreide kennis brengen wij jouw webshop naar een nieuwe toppositie.

Crossborder
Internationaal ondernemen is de beste stap die ondernemers kunnen zetten voor hun webshop. Team Tomahawk heeft alle expertise in huis om webshops die vliegende start over de grens te geven. Wij weten precies wat er nodig is om tracking in te richten die voldoet aan de eisen van internationale privacywetgeving zoals de Europese GDPR.

Performance
Bij Tomahawk vertalen wij complexe data naar duidelijke maandelijkse rapportages. Hiermee analyseren wij de data van webshops en krijgen e-commerce ondernemers inzicht in prestaties en klantgedrag.

Access
We vinden transparantie de sleutel naar goede samenwerking. Daarom zijn wij altijd supersnel bereikbaar voor persoonlijk overleg: webshops krijgen bij ons de verdiende aandacht.

Server-side tracking bij tomahawk

Tomahawk verdubbelt jouw marktaandeel, en server-side tracking is een van de manieren om dat te bereiken. Ongeacht waar ondernemers zich bevinden in hun groeiproces, Tomahawk heeft de juiste oplossing:

  • Oriëntatie: wat zijn jouw doelstellingen en wensen? Door server-side tracking in te zetten verzamelen we data zoals bezoekersaantallen. Op basis daarvan formuleren we ideeën voor groei.
  • Aanpak: weet je al precies wat jouw doelen zijn? Dan gaan we over tot de aanpak en formuleren we concrete actiepunten. Server-side tracking levert de benodigde data om de trackingstrategie aan te passen.
  • Implementatie: als de strategie helder is, gaan we over tot implementatie. We configureren server-side tracking op een veilige manier.
  • Executie: met server-side tracking monitoren wij de prestaties van jouw lopende campagnes. Zijn er toch aanpassingen nodig? Dan gaan we samen terug naar de tekentafel en gebruiken we de door server-side tracking verkregen data om jouw campagnes te versterken.

Kies nu voor Server-side tracking

Wil jij jouw dataverzameling op hoog niveau houden? Kies dan voor server-side tracking door Tomahawk. Neem contact met ons op zodat we snel kennis kunnen maken.

Schuiven naar boven