Measurability

MEASURABILITY

MEASURABILITY

Correct meten is de basis

Performance marketing is een kwestie van kansen zien en pakken. Ieder traject start daarom bij ons met het inrichten of optimaliseren van de meetbaarheid van alle data. Kennis over data is key.

Zeker voor webshops die op opbrengst of marge willen optimaliseren. Het volledig en correct verzamelen van relevante metrics leidt uiteindelijk tot maximale winst. Wij maken onder andere gebruik van de volgende tools:

Wat wij bieden

Wij werken volgens een beproefde methode en onderhouden direct contact. Dat betekent: geen accountmanagers, maar een directe lijn met onze specialisten. 

Verder is ons contact consequent. Dat betekent: maandelijks rapporteren en evalueren. Om zowel terug- als vooruit te kijken. De sleutel tot succes ligt volgens ons in constructieve samenwerking en wederzijdse transparantie.

BOOST YOUR PERFORMANCE

GOOGLE ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS

Kom erachter hoe bezoekers de webshop bereiken en welk gedrag ze vertonen. Inzicht in- en kennis over data leidt tot omzetmaximalisatie.

ENHANCED ECOMMERCE TRACKING

ENHANCED ECOMMERCE TRACKING

Ontdek patronen in gebruikersinteracties en verkoopgedrag. Dit leidt tot conversie optimalisatie.

GOOGLE TAG MANAGER

GOOGLE TAG MANAGER

Het tracken van activiteit levert zuivere data op. Door die te analyseren zijn we in staat gerichter te adverteren.

CONVERSIE ATTRIBUTIE

CONVERSIE ATTRIBUTIE

Welke klik in het verkoopproces is de belangrijkste? Met behulp van conversie attributie bepalen wij alle conversiepunten. Hiervoor gebruiken we verschillende analysemodellen.

DASHBOARDING

DASHBOARDING

Wij zetten alle data op een rij in een real-time online dashboard voor een weergave van de belangrijkste kpi’s.

Data verzameling

In de nabije toekomst kunnen we verwachten dat dataverzameling van gebruikers verder onder druk komt te staan door een steeds strengere (online) privacywetgeving. Binnen onze measurability adviezen analyseren we de huidige databronnen en definiëren we nieuwe kansen voor het optimaliseren en futureproof maken van de online dataverzameling. 

Denk hierbij aan het volgende:

  • Implementatie cookie consent
  • AVG / GDPR proofing van data
  • 1st party datacollectie
  • Server-side transactie tracking
  • Cookieless datacollectie



DIT MAAKT ONS ANDERS

  • Onze uitgebreide ervaring met performance marketing gericht op winstmaximalisatie en groei over de grens.
  • We werken volgens een beproefde methode en gaan uit van consequent contact.
  • Geen accountmanagers, alleen direct contact met de specialisten.
  • Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste bureau’s van Nederland
  • We evalueren maandelijks. Dan kijken we niet alleen terug, maar ook vooruit.

WAAROM MEASURABILITY WERKT:

NR. 1 positie op belangrijkste zoekwoord in de markt

energievergelijken.nl

Een complete search aanpak zorgt voor groei in bezoek, conversies en een toppositie op het belangrijkste zoekwoord.

Uitdaging

Naast het verbeteren van de customer experience, was de inzet van (doorlopende) online marketing gewenst om meer bezoekers en conversies te realiseren.

Resultaat

Alle verschillende inspanningen hebben geleid tot hogere bezoekersaantallen, meer conversies en een betere naamsbekendheid. In een jaar tijd steeg het organisch verkeer met 10%. De verbeteringen op het gebied van UX hebben geleid tot een hogere conversie van 10% (YoY). De retargeting van bezoekers resulteerde in een stijging van het conversiepercentage van 53%, omdat relevantere bezoekers via de Ads-campagnes naar de website worden geleid.

NR. 1

in zoekwoorden

+53%

stijging conversie

+10%

SEO groei

BLOG OVER: SEA

Klanten leggen een hele reis af, voordat de conversie op een webshop plaatsvindt. Binnen deze reis willen we vooral weten: welk moment was verantwoordelijk voor de conversie? Daar willen we namelijk het meeste marketingbudget aan besteden. Om dit te achterhalen, hebben we een attributiemodel nodig. 

Het belang van een attributiemodel

H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons gevraagd om meer uit te leggen over attributiemodellen. Monika en Angelique Nanning van H1 bespreken hoe een omnichannel attributiemodel kan bepalen welke kanalen het beste werken. En daarmee: hoe het marketingbudget moet worden verdeeld. 

Het attributiemodel eenvoudig uitgelegd

De definitie van attributiemodel is “een systeem dat de waarde van een bepaalde actie bepaalt”. We leggen dit uit aan de hand van het volgende voorbeeld:

Stel dat een huwelijk dé uiteindelijke conversie is in een klantreis. Verschillende momenten hebben geleid tot het huwelijk, dit zijn touch points. Het stel heeft elkaar leren kennen via een dating app. De eerste date vond plaats in een restaurant. En met een verlovingsring vond een huwelijksaanzoek plaats. De vraag is, wie is verantwoordelijk voor het huwelijk? 

De app ontwikkelaar zal zeggen dat hij het was, want dankzij de app hebben ze elkaar leren kennen. De restauranteigenaar geeft aan dat de succesvolle eerste date in zijn restaurant heeft geleid tot een relatie. Maar zonder verlovingsring, geen verloving volgens de juwelier. Conclusie? Ze hebben allemaal gelijk.

De verschillende attributiemodellen

Binnen de e-commerce zijn er omnichannel attributiemodellen om antwoord te geven op de vraag welke online touchpoints verantwoordelijk zijn geweest voor de conversie. We lichten ze kort even toe.

  • Laatste interactie: in dit basismodel krijgt het laatste touchpoint dat voor de conversie komt, alle credits voor de conversie

  • Eerste interactie: in dit model krijgt het eerste touchpoint alle credits.

  • Lineair: hierbij wordt het credit evenredig gedeeld over alle touchpoints.

  • Tijdsverval: het touchpoint dat het dichtste bij de conversie staat, krijgt het meeste credit. Hieronder een mogelijke verdeling.

  • Positiegebaseerd: 40% van het credit gaan naar het eerste en laatste touchpoint en 20% gaat naar de touchpoints ertussenin.

    • Data-driven: onze favoriet! Dit model gebruikt data van een webshop. De verschillende klantreizen worden met elkaar vergeleken om de touchpoints te achterhalen die meest waarschijnlijk voor conversie zullen zorgen. Die touchpoints krijgen meer credits, die op hun beurt bewijzen dat het belangrijk is om hierin te investeren. 

Maak een keuze en analyseer

Alle online activiteiten zijn er uiteindelijk op gericht om tot een conversie te komen. Van e-mails en social mediaberichten tot display banners en shopping ads. Een bannercampagne heeft volgens het laatste interactiemodel misschien niks betekend voor de conversie, tegelijkertijd geeft een ander attributiemodel een andere uitkomst.

Het is belangrijk om per webshop te bepalen welk(e) attributiemodel(len) het belangrijkst zijn. Ontdek de best presterende touchpoints en verdeel het marketingbudget met deze kennis. 

Neem contact op

Hulp nodig bij het kiezen van een attributiemodel? 

Verdeel het marketingbudget met een attributiemodel

HI! IK BEN ROEL.

oprichter van tomahawk.
IK HELP JE GRAAG
VERDER

Neem contact met ons op. 

Schuiven naar boven