
Wil jij grenzen verleggen en jouw webshop ontwikkelen in andere landen? Bij Tomahawk zijn we gek op crossborder vraagstukken oplossen en ontdekken we samen met jou waar de e-commercepotentie zit. Door markten te analyseren en potentiële doelgroepen te identificeren lossen we de crossborder puzzel op. We ontwikkelen een strategie op maat zodat je geen enkele kans misloopt. Bij elke stap die je zet, blijven we betrokken.
Als ondernemers de keuze maken om uit te breiden naar het buitenland, kiezen ze meestal België, Duitsland of Engeland. Deze landen zijn dichtbij en de taalbarrière lijkt het kleinst. Maar kijk uit voor vergissingen! De online marketingaanpak voor webshops die je in Nederland gebruikt, kopieer je niet zomaar naar een ander land. Tomahawk zorgt ervoor dat je niks over het hoofd ziet als je uitbreidt, zodat de kans op nare verrassingen later klein blijft.
Net als dat ze in het buitenland een andere taal spreken, hebben ze ook andere online shopgewoonten. De vertaalslag maak je daarom op allerlei verschillende gebieden. Consumenten gebruiken bijvoorbeeld geen iDEAL in het buitenland en de Nederlandse directheid wordt soms verkeerd opgevat. Tussen de verschillende landen zijn er nog veel meer culturele, economische, infrastructurele en marketingtechnische verschillen om mee te nemen in jouw internationale groeiproces.
Bij Tomahawk weten we alle ins en outs van crossborder e-commerce, van logistiek tot betaalmethoden en lokale trends. Crossborder e-commerce is onze passie, wij hopen dat we met dat aanstekelijke enthousiasme jou overtuigen om dit avontuur aan te gaan.
Uitbreiden over de grens klinkt als een grote klus. Maar als je de grenzen van jouw webshop niet verlegt, weet je nooit hoe ver je kan gaan. Dit is waarom crossborder uitbreiden de moeite waard is:
Net als wij winkelen onze oosterburen graag online. Het grootste deel van dat succes is te danken aan de entree van Amazon op de Duitse markt. Het is een grote, groeiende markt met een hoge omzet.
Tegelijk is het een afzetgebied met pittige concurrentie. Wil jij de switch naar Duitsland laten slagen? Verdiep je dan goed in de cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt en de taal is deels vergelijkbaar. Maar .nl veranderen in .be is simpelweg niet voldoende om goed te scoren. Je loopt bijvoorbeeld een mooie SEO-score mis bij de Vlamingen als je ‘vouwfiets’ gebruikt bij jouw webshop in plaats van ‘plooifiets’. Het Vlaams-Nederlands zit nou eenmaal nét iets anders in elkaar.
Daarnaast is een groot deel van de Belgische markt natuurlijk Franstalig. En vergeet het Duitstalige gedeelte niet, dat je aantreft over de grens bij Zuid-Limburg. Naast de talige diversiteit zijn er natuurlijk cultuurverschillen: erop anticiperen maakt jouw uitbreiding succesvol!
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. En waarom zou je het niet doen? De afzetmarkt is groot, de taal is waarschijnlijk bekend en je haalt er een hoge omzet.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa natuurlijk ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met je E-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
Simpel: we bieden een flinke dosis kennis en ervaring, enthousiaste specialisten die staan te trappelen om met interessante webshops samen te werken en direct contact met die specialisten. Lees meer over onze werkwijze.