/
Online marketing België

Online marketing België

Verbreek grenzen bij onze Zuiderburen.

Het is dichtbij, de taal spreken we al en de markt groeit. België biedt ontzettend veel mogelijkheden voor jouw onderneming.

Strategisch groeien in België

Jannes

Online Marketeer, gespecialiseerd in de Belgische markt.

Samen de Belgische markt veroveren?

Ondanks dat het een aantrekkelijke markt is, moeten webshopeigenaren de verschillen in taal én cultuur tussen België en Nederland niet uit het oog verliezen. Met de juiste marketingstrategie veroveren ondernemers deze markt vol e-commercepotentieel.

Taalverschillen

Taal is een factor van belang in België. Het land is opgedeeld in grofweg drie taalgebieden, te weten: Nederlands, Frans en Duits. Om de markt goed te bedienen is het noodzakelijk om op z’n minst een webshop aan te bieden in het Nederlands als in het Frans.

Nederlandse content is geen copy/paste kwestie: nuanceverschillen maken of breken jouw content. Denk daarbij aan informatie als ‘Onze klantenservice is bereikbaar in de middag’. In België betekent dit: van 12:00 uur tot 14:00 uur. Niet tot 18:00 uur, zoals gebruikelijk is in Nederland.

België in cijfers

Inwoners x miljoen
0
Spreekt Nederlands
0 %
Online shoppers
0 %
gem. uitgave per jaar
0

Online marketing in België

Cultuur en binnenlandse verschillen

De verschillen gaan verder dan landsgrenzen. De Nederlandse directheid stelt de Belgische klant niet altijd op prijs. Daarnaast hechten Belgen meer waarde aan hiërarchische structuren. De keuze tussen tutoyeren of vousvoyeren is daarom van grotere invloed ten opzichte van de Nederlandse markt.

Een andere bekende valkuil is dat ondernemers de Belgische economie benaderen als één geheel, in plaats van een onderscheid te maken tussen Vlaanderen en Wallonië. Sinds 2010 groeit de Vlaamse economie exponentieel ten opzichte van de Waalse.

De werkeloosheidsgraad in Wallonië bedraagt rond de 8%, terwijl het in Vlaanderen schommelt rond de 4,4% in Vlaanderen. Kennis van deze economische verschillen helpt ondernemers bij de interpretatie van omzetcijfers.

samenwerken met ons betekent

Online marketing in België op het hoogste niveau.

Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze crossborder specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders. 

Whitepapers

Download gratis whitepapers

Onze favoriete bestemmingen

We laten jou groeien in...

Wij zijn gespecialiseerd in crossborder groei. Bekijk hoe we jouw business versterken in de volgende landen.

Groeien in Duitsland

Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.

Groeien in België

Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.

Groeien in England

Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen.  De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen. 
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.

Groeien in Tsjechië

De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië. 

Groeien in Oostenrijk

Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt. 

Groeien in Zwitserland

Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten. 

Groeien in Amerika

De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet  overtuigen vanaf de eerste klik.

Groeien in Spanje

Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten. 

Groeien in Frankrijk

Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.

10 jaar lang excelleren

Grenzen breken we samen met onze klanten. Al 10 jaar maken wij het waar.

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.