Online Marketing Tsjechië

Tsjechië is een relatief nieuwe speler als het om crossborder e-commerce gaat. Maar het is ook de snelst groeiende e-commercemarkt van Europa.

Uitbreiden naar
Tsjechië

Online marketing in Tsjechië

De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië. 

De consument 

De grootste groep online consumenten in Tsjechië is tussen de 25 en 34 jaar oud. Deze doelgroep is gevoelig voor de prijs-kwaliteitverhouding. Bij deze overweging wint de lage prijs het meestal van hoge(re) kwaliteit.
 

Aankoopgedrag 

Wat verder opvalt is dat met name laptops, smartphones en andere multimediaproducten het goed doen op de Tsjechische online markt. Daarnaast bestelt de Tsjechische consument vaak huishoudelijke artikelen en kledingstukken online. Cash on delivery is een populaire betaalmethode: hierbij rekent de klant af bij de ontvangst van het pakket of tijdens het ophalen daarvan. Hoewel het gebruik van bankpassen behoorlijk toeneemt, betalen sommige klanten ook contant hij de levering. In Tsjechië is de kans op online betaalfraude daardoor behoorlijk klein. Door deze mogelijkheden kan de Tsjechische consument vertrouwen op online aanbieders en leveranciers.
Inwoners x miljoen
0
Spreekt Tsjechisch
0 %
Online shoppers
0 %
gem. uitgave p/ jaar
0

Online verkopen
in Tsjechië

Betaalmethodes

Tsjechië is onderdeel van de EU, maar hanteert vooralsnog een eigen munteenheid: de Tsjechische Kroon (CZK). Contant afrekenen bij levering van een online bestelling is momenteel het favoriete betaalmiddel. Op de tweede plaats komt betaling door middel van bankafschrijving en tot slot het gebruik van e-wallets zoals Apple of Google Pay. De verwachting is dat het gebruik van online betaalmiddelen onder Tsjechische consumenten de komende jaren toe zal nemen. Daarbij neemt het aantal mensen dat online bestellingen plaatst eveneens toe.

Groeimarkt 

De Tsjechische crossborder performance markt heeft veel groeipotentieel. Dit komt door door de bereidheid van consumenten om extra te betalen voor een snelle levering en de stijging van het aantal bestellingen die worden gedaan via smartphones. Als crossborder e-commerce ondernemer is het verstandig om gebruik te maken van gevestigde Tsjechische salesplatformen.
 

Platformen

In Tsjechië wordt gebruik gemaakt van Google Shopping. Een populaire website is de zoekmachine Seznam.cz. Hierbij kan je gebruik maken van het advertentieplatform Sklik. Dit platform is goed voor ongeveer 15% van de markt. Sklik wordt gevolgd door Yahoo, Bing en Yandex, die samen 3% van het marktaandeel hebben. 

Marketing op het hoogste niveau

Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. 

Onze specialisten worden voortdurend getraind en hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders. 

Download Whitepapers

Andere grenzen over

Online marketing Duitsland

CROSSBORDER

Groeien in Duitsland

De Duitse e-commerce groeit ieder jaar en het einde is nog niet in zicht. Het overgrote deel van de hoge online omzet is te danken aan Amazon. Duitsland is dankzij deze elementen een interessante markt voor crossborder uitbreiding. Tegelijkertijd is het een competitieve markt waarin consumenten hoge eisen stellen aan e-commerce shops.

Online marketing Engeland

CROSSBORDER

Groeien in Engeland

Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land is stabiel en sterker dan ooit.

Ruim 150 webshops gingen je voor

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.