De Tsjechische e-commerce markt groeit hard. Consumenten bestellen steeds vaker online en de bereidheid om extra te betalen voor een snelle levering wordt groter. Een goede reden om je als e-commerce ondernemer te oriĆ«nteren op een uitbreiding naar TsjechiĆ«.Ā
De grootste groep online consumenten in Tsjechiƫ is tussen de 25 en 34 jaar oud. Deze doelgroep is over het algemeen gevoelig voor de prijs-/kwaliteitverhouding. Opvallend is dat een lage prijs het meestal wint van hoge(re) kwaliteit.
Wat verder opvalt is dat met name laptops, smartphones en andere multimediaproducten het goed doen op de Tsjechische online markt. Daarnaast worden er met name huishoudelijke artikelen en kledingstukken online besteld. Internetfraude komt weinig voor. De reden hiervoor is opmerkelijk: 45% van de online aankopen wordt contant betaald bij levering. Voordeel is wel, dat de Tsjechische consument weinig wantrouwend is naar online aanbieders en leveranciers.
Tsjechiƫ is onderdeel van de EU, maar hanteert vooralsnog een eigen munteenheid: de Tsjechische Kroon (CZK). Zoals gezegd is contant afrekenen bij levering van een online bestelling nog altijd het favoriete betaalmiddel. Op de tweede plaats komt betaling door middel van bankafschrijving en tot slot het gebruik van e-wallets zoals Apple -of Google Pay. De verwachting is dat het gebruik van online betaalmiddelen onder Tsjechische consumenten de komende jaren toe zal nemen. Hetzelfde geldt voor het aantal mensen dat online bestelt.
De Tsjechische crossborder performance markt heeft veel groeipotentieel. Onder andere door de eerder genoemde bereidheid van consumenten om extra te betalen voor een snelle levering en de stijging van het aantal bestellingen die worden gedaan via smartphones. Als crossborder e-commerce ondernemer is het verstandig om gebruik te maken van gevestigde Tsjechische salesplatformen.Ā
In TsjechiĆ« wordt gebruik gemaakt van Google Shopping. Ook is er een CZ search engine: Seznam.cz met advertentieplatform Sklik. Ooit het grootste shopping platform in TsjechiĆ«, tegenwoordig nog goed voor zo’n 15% van de markt. Daar achteraan komen Yahoo, Bing en Yandex die samen 3% van het marktaandeel beslaan.Ā
Onze collega Monika is thuis in de Tsjechische taal, cultuur Ć©n de online markt. Schakel haar in voor deskundig advies.Ā
We onderhouden eenĀ perfecte samenwerking met Google en Microsoft ads, die actieve ondersteuning van onze accounts bieden.Ā We zijn premier partner van Google en behoren daarmee tot de top 3% beste bureaus van Nederland
Onze specialisten worden voortdurend getraind en hebben we directe toegang totĀ closed betaās:Ā nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Klanten van Tomahawk kunnen er dus op vertrouwen dat alle campagnes optimaal zijn ingericht en voldoen aan de nieuwsteĀ best practices.