Online Marketing Duitsland

Auf geht's nach Deutschland!

Online Marketing Duitsland

De Duitse e-commerce groeit ieder jaar en het einde is nog lang niet in zicht. Een groot deel van de hoge online omzet is te danken aan de marktplaatsen die enorm populair zijn. Duitsland is the place to be, maar online marketing in Duitsland vraagt om een andere aanpak dan in Nederland. Het is een competitieve markt en Duitse consumenten stellen hoge eisen aan de webshops waar ze winkelen. Houd goed rekening met de verschillen in cultuur en online gedrag voor een succesvolle uitbreiding naar Duitsland!

62%

koopt over de grens

88%

online shoppers

30%

koopt via mobiele telefoon

€158

gemiddelde online bestelbedrag p/j

€764

gemiddelde uitgave p/j

46%

social media penetratie

62%

koopt over de grens

88%

online shoppers

30%

koopt via mobiele telefoon

Juiste betaalmethodes aanbieden

In Nederland blijft iDEAL de favoriete betaalmethode. De Duitse tegenhanger Sofortüberweisung neemt in populariteit toe, maar net zoals bij ons vooraf betalen ingeburgerd is, is achteraf betalen ingeburgerd in Duitsland. En de creditcard? Duitse consumenten gebruiken liever PayPal.

Top 3 populairste betaalmethodes

  • Betalen op rekening (41,3%)
  • PayPal (32%)
  • ELV/Lastschrift (8,7%)

Culturele verschillen

Tutoyeren, te laat leveren, negatieve recensies of missende juridische documenten – het zijn voor ons geen doorslaggevende redenen om niet te bestellen. De kans dat een Duitse consument afhaakt is groter, want voor hen is het eenvoudig: regels zijn regels en afspraak is afspraak.

Online gedrag

Een Duitse consument gedraagt zich in veel opzichten anders dan een Nederlandse. Zo is de Duitse tegenhanger van LinkedIn, Xing, veel pop