Ik werk sinds kort als stagiaire bij Tomahawk. Ik heb in de afgelopen vier jaar de studie Duitse Taal en Cultuur afgerond aan de Universiteit Utrecht. Met mijn kennis van de Duitse Cultuur en mijn grote interesse in de Duitse markt ondersteun ik het online marketing team bij het verkennen van de weg naar de Duitse markt voor Nederlandse webshops. Dit blog geeft alvast een klein beetje inzicht in één deel van die weg: opvallende eigenschappen van een Duitse consument.
Bundesländer: Nordrhein-Westfalen of toch Bayern?
Voordat je ervoor kiest om naar Duitsland uit te breiden, is het belangrijk om je te realiseren dat Duitsland bijna 83 miljoen inwoners heeft en dat iemand uit Berlijn niet hetzelfde is als iemand uit Beieren. Waarschijnlijk klinkt het je niet onlogisch in de oren dat er verschillen tussen Duitsers onderling zijn, het land bestaat uit 16 verschillende deelstaten (in het Duits: Bundesländer). Dat betekent dat je eigenlijk rekening moet houden met 16 verschillende ‘landen’. 16 is veel en natuurlijk lijkt de ene deelstaat meer op ene dan op de andere en kun je een natuurlijke scheiding maken tussen West- en Oost-Duitsland, maar dat er veel verschillen tussen de Bundesländerbestaan, is een feit. Je kunt uitzoeken op welke vlakken de deelstaten van elkaar verschillen. Hierbij kun je denken aan hoe gaat het met de welvaart in het gebied, welke branches het goed doen in het gebied of hoeveel inwoners het gebied heeft. Er wordt doorgaans gesproken over de welvarende deelstaat Nordrhein-Westfalen. Maar wist je dat Beieren bijna net zo welvarend is?
Concreet: Laten we er eens wat gegevens van Beieren bij pakken. In 2016 werden 19,1% van alle online-aankopen in heel Duitsland in dit gebied gedaan. In Nordrhein-Westfalen lag dit percentage op 20% en dit betekent dat er maar 0,9% verschil in zit. Als je de gegevens van Beieren vergelijkt met een deelstaat zoals Thüringen, waar het percentage maar op 2,6% lag, is vrijwel direct duidelijk dat Beieren een veel groter aandeel had. Zo zie je maar dat als je verder kijkt, je tot andere inzichten komt en Beieren ook erg interessant voor Nederlandse webshops zou kunnen zijn.
Zo zit het met het Duitse consumentengedrag
Het gegeven dat een Duitse consument erg grondig (in het Duits: Gründlichkeit) te werk gaat, is ook van toepassing op zijn online-gedrag. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen op het gebied van e-commerce waar een Nederlandse webshop rekening mee moet houden als hij Duitse klanten wil bereiken en waar hij in eerste instantie niet aan zou denken. Een voorbeeld hiervan is dat uit statistieken is gebleken dat een Duitse consument afwijkende eisen (t.o.v. een Nederlandse consument) heeft voordat hij een product in een webshop koopt.
- hij kijkt aanvankelijk of de Duitse spelling en zinsbouw die op de website wordt gebruikt, klopt. Er wordt dus al verondersteld dat website in het Duits is 😉
- daarnaast zijn er wettelijke verplichtingen in Duitsland waaraan een website moet voldoen:
- Twee belangrijke eisen hiervan:
- er moet altijd een Impressum (een verklaring van eigenaars- en auteurschap) op de website aanwezig zijn
- ook moeten de algemene voorwaarden (Allgemeine Geschäftsbedingungen AGB) altijd op de website vermeld worden
- Twee belangrijke eisen hiervan:
- bovendien kijkt een Duitse consument vaak of een webshop de juiste keurmerken heeft:
- een bekend keurmerk is: e-Trusted Shops Guarentee
- en tot slot moet de website professioneel overkomen. Dit betekent dat de verschillende eisen samen met een gestructureerd design zorgen voor deze professionaliteit
Als aan al deze voorwaarden voldaan is, is de kans groter dat een Duitser tot een aankoop overgaat. Waarschijnlijk klinken deze vereisten vrij logisch, maar het is cruciaal om te beseffen dat het serieus is. Er moet niet worden onderschat dat er daadwerkelijk pas wordt gekocht als er aan deze eisen voldaan is. Een spelfoutje hier of daar kan dus een grotere invloed op je conversieratio hebben dan je denkt.
Opmerkelijke eigenschappen
Maar echt opmerkelijk is dat in 2016 de Duitse consument meer waarde hechtte aan een goede productomschrijving en het juiste gebruik van afbeeldingen dan de naamsbekendheid van webshops ;). Overigens is het opvallend dat meer dan de helft van de Duitse consumenten niet weten wat de keurmerken die ze zo graag op een webshop zien eigenlijk betekenen! En tot slot zijn wij als Nederlanders vaak gespitst op een modern design van een website, de Duitse consument vindt daarentegen deze creativiteit en moderniteit niet van zulk groot belang.
- 3 maanden na de migratie het verlies van organisch verkeer teruggebracht van 40% tot 20%.
- 9 maanden na de migratie het verlies van organisch verkeer rechtgetrokken.
- Organische verkeer meer dan verdubbeld (x 2,3) na de SEO-optimalisaties.
- Meer dan 70 organische top 5 posities op belangrijke en high-traffic zoekwoorden.
- Toegenomen SEO-kennisniveau binnen de Sint Maartenskliniek.
Neem contact op
Wil jij ook de grens over met je webshop, maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat dit nu onze expertise zijn!