Laatste wijziging: 28-05-2024

Regels en wetgeving voor een webshop in Duitsland

Nederlandse ondernemers starten steeds vaker een webshop in Duitsland. Helaas zijn er naast de leuke activiteiten ook wetten en regelgevingen die nageleefd moeten worden. Anders maak je namelijk kans op de zogenaamde “abmahnungen” (hoge boetes). Lees in dit artikel waar je rekening mee moet houden. 

Voorkom problemen en volg de Duitse wetgeving

Het lijkt vanzelfsprekend: houd je aan de Duitse wetgeving om problemen te vermijden. Voor veel ondernemers blijkt dit echter ingewikkeld te zijn. De Duitse wetgeving verschilt namelijk op een aantal punten aanzienlijk van de Nederlandse. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Op je Duitse webshop moet je op productpagina’s transparant communiceren over de prijzen inclusief of exclusief BTW. In het Duits wordt dit aangeduid met: “inkl. MwSt.” of “exkl. MwSt.”. Terwijl het in Nederland ook oké is, als je dit pas in het winkelmandje vermeldt. 
  • Afhankelijk van het type product dat je verkoopt, kan het zijn dat bepaalde verpakkingsregelingen van kracht zijn. Raadpleeg hiervoor de pagina van het RVO
  • Het retourbeleid van de verzendingen vanuit jouw handelsnaam moet voor ieder verkoopplatform (bijvoorbeeld Ebay of Amazon) hetzelfde zijn, anders riskeer je hoge boetes! Er zijn namelijk advocatenbureaus die continu zoeken naar aanbieders waar dit niet het geval is.

Toegankelijkheid juridische documenten

De regelgeving voor webshops is voor een groot deel door de Europese Unie vastgesteld, waardoor veel regels in Nederland en Duitsland overeenkomen. Zo is het bijvoorbeeld verplicht om in beide landen een cookieverklaring te hebben. Daarnaast moeten bezoekers actief akkoord gaan met deze verklaring voordat je cookies op hun apparaten mag plaatsen.

Toegankelijke juridische informatie is een erg belangrijke factor in Duitsland, net als het in acht nemen van de privacy van consumenten. De belangrijkste juridische documenten worden beschreven in het Telemediengesetz. Hierin staat onder andere welke informatie websites en webshops in Duitsland moeten bieden. Een handige tip is om dit soort documenten te vermelden met een link in de footer. Volg hierbij de volgende richtlijnen: 

  • De informatie (en pagina’s) moeten voor iedereen eenvoudig bereikbaar en toegankelijk zijn (dus liever geen PDF-bestanden) 
  • Alle verplichte documenten moeten een eigen individuele pagina hebben op de webshop

Deze juridische documenten MOET je hebben

Naast het toegankelijk maken van deze documentatie, is het natuurlijk ook handig om te weten wat je precies moet hebben. Daarom hebben we het hier voor je op een rijtje gezet:

  • Een cookiemelding als pop-up venster, dus niet verstopt in een footer. Consumenten moeten bewust akkoord gaan met de gegevensverwerking van een webshop. 
  • Op Duitse websites en webshops is een colofon (Impressum) verplicht, in tegenstelling tot Nederland. Dit document moet onder andere je adres, contactgegevens, KvK-nummer en belastingnummer bevatten.
  • Een disclaimer (Haftungsausschluss) is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden, vooral als je links naar andere websites gebruikt of een copyright op je website wilt toepassen.
  • Net als in Nederland is een privacyverklaring (Datenschutzerklärung) verplicht in Duitsland. Deze verklaring moet onder andere vermelden welke persoonlijke gegevens je verzamelt, hoe lang je deze bewaart, hoe mensen hun gegevens kunnen laten verwijderen en welke cookies je gebruikt.
  • De algemene voorwaarden (allgemeine Geschäftsbedingungen of AGB) zijn verplicht in zowel Nederland als Duitsland en leggen zaken vast zoals het retourbeleid, prijzen, levering en betaalmethoden. Hoewel ze inhoudelijk vergelijkbaar zijn, verschillen ze op details door nationale wetten aanzienlijk.

Geen zin in hoge boetes?

“Abmahnungen” zijn juridische waarschuwingen waarbij je een aanzienlijk risico loopt op een rechtszaak. De reden? Niet voldoen aan de Duitse wetgeving. Dit kan je al snel €50.000 of meer kosten, zelfs voor iets eenvoudigs als het vergeten van een simpele pagina met informatie over jouw onderneming. 

Je denkt vast dat het niet zo snel zal gaan, maar in Duitsland zijn de regels veel strikter dan in Nederland. Terwijl je in Nederland meestal alleen de belangrijkste juridische documenten op orde hoeft te hebben, is er in Duitsland een sterke cultuur van juridische waarschuwingen, ook wel bekend als “Abmahnkultur”. Advocatenkantoren zoeken actief online naar bedrijven die niet aan de wettelijke vereisten voldoen of fouten maken in hun verplichte pagina’s. Deze bedrijven kunnen dan direct een aanmaning ontvangen.

Wat te doen bij een aanmaning?

Heb je al een aanmaning op de deurmat gekregen? Geen reden tot paniek. Vaak krijg je bij een aanmaning meteen een “Unterlassungserklärung”. Dat is een voorstel om bepaalde activiteiten te stoppen en een boete te betalen. Onderteken deze niet blindelings, omdat deze bedrijven zelf ook niet altijd volgens de wet handelen. Neem zo snel mogelijk contact op met een Duitse advocaat. Dit kan bijvoorbeeld via de Duits-Nederlandse Handelskamer of Trusted Shops Abmahnschutz. Dit zijn onafhankelijke organisaties die je verder kunnen helpen.

Gebruik de expertise van onze native specialisten

Na het lezen van dit artikel heb je al een aardig idee waar je aan moet voldoen. Wij helpen je graag verder op weg!  Zodat jouw webshop volledig voldoet aan de Duitse wet- en regelgeving. Onze Duitse specialisten leveren strategische inzichten en zetten deze om in krachtige uitvoering, waardoor wij de ideale partner zijn gedurende alle groeifasen van webshops. Of het nu gaat om het naleven van regelgevingen of het zichtbaar maken van jouw webshop in het buitenland.

Roel

Hulp nodig met jouw
Duitse webshop?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.