Server-side tracking: de slimme keuze voor de toekomst van jouw webshop

Blog

Server-side tracking: de slimme keuze voor de toekomst van jouw webshop

Blog

Server-side tracking: de slimme keuze voor de toekomst van jouw webshop

Deze tekst verscheen eerder in Cross-Border Magazine, no. 28, Winter 2023.

Google zet de wereld van e-commerce op z’n kop met de verandering van Google Universal Analytics (GUA) naar Google Analytics 4 (GA4). GA4 bevat veelbelovende upgrades, maar de complexiteit van GA4 vraagt om een goede tactiek voor de benodigde leercurve. Tomahawk Digital Marketing biedt de oplossing in de vorm van server-side tracking: een methode waarmee je het volledige potentieel van GA4 benut. Met server-side tracking (S2S) heeft jouw webshop een streepje voor op de ontwikkelingen in digitale marketing en behoud je de verdiende toppositie van jouw webshop. 

Het verwarrende ‘(not set)’-probleem

Stel je het volgende scenario voor: na alle berichtgeving over GA4 duik je vol enthousiasme in jouw GA4-rapportages, intens nieuwsgierig naar de prestaties van jouw webshop. Helaas stuit je op een tegenvaller: de waarde ‘(not set)’ duikt op. Deze waarde geeft jou geen informatie en staat op een plaats waar eigenlijk nuttige informatie had moeten staan. Wat is er misgegaan?

Je hoeft niet bang te zijn dat je per ongeluk een verkeerde instelling aan hebt gezet: dit is het gevolg van de overgang van GUA naar GA4. In het GUA-tijdperk stroomde de omzet naadloos naar bekende kanalen zoals ‘google/cpc’ voor Google Ads-successen, ‘google/organic’ voor organische betrokkenheid, en zelfs ‘direct’ voor je trouwe klanten die jouw webshop hebben gebookmarkt. In het GA4-tijdperk ga je vaker meemaken dat een deel van jouw omzet wordt toegeschreven aan ‘not set’, in plaats van de bekende verkeersbronnen. Dit probleem heeft verschillende oorzaken, zoals:

  1. Je transactietracking is niet goed geconfigureerd. Als deze tracking niet voldoet aan een hoge, waterdichte standaard kan je belangrijke informatie verliezen bij de overstap naar GA4.
  2. Er zitten fouten in UTM-parameters. Misstappen in het beheer van UTM-parameters zijn even verraderlijk, waardoor de attributie van verkeersbronnen binnen het GA4-netwerk mogelijk een black box wordt.

Natuurlijk is dit hartstikke frustrerend. Je investeert waarschijnlijk een hoop in marketing, en het ‘not set’-probleem belemmert het vermogen om het resultaat van die inspanningen te meten. Dit maakt een eventuele optimalisatieslag ook een stuk complexer. Ofwel: jouw marketingcampagnes zijn minder effectief. Na al dit slechte nieuws hebben we gelukkig ook goed nieuws: Tomahawk biedt de oplossing die essentieel is voor de toekomst voor jouw webshop. Wij zijn gespecialiseerd in server-side tracking.

De kracht van server-side tracking

Wat maakt server-side tracking de perfecte oplossing voor GA4-malaise? Deze strategie verschuift de trackingactiviteiten van de client naar de server. Dit levert flink wat voordelen op:

  1. Nauwkeurige gegevens: server-side tracking garandeert dat elke interactie en transactie probleemloos aan GA4 wordt doorgegeven, rechtstreeks vanaf de server. Het risico op gegevensverlies, misleidende toewijzingen en die o zo gevreesde ‘(not set)’ waardes is hiermee effectief weggebonjourd.
  2. Internationale privacygarantie van gegevens: elk land heeft unieke regelgeving om de gegevens van gebruikers te beschermen. Door tracking op de server uit te voeren, blijft gevoelige gebruikersinformatie beschermd tegen mogelijke kwetsbaarheden in het systeem aan de clientkant.
  3. Datagedreven marketingbeslissingen: met de juiste gegevens tot je beschikking kan je goed geïnformeerde marketingbeslissingen nemen. Hierdoor kan je zorgeloos de prestaties van diverse marketingkanalen en campagnes analyseren en optimaliseren.
  4. Mis geen conversie meer in GA4: met strenge privacywetgeving en de daaropvolgende beperkingen voor third-party cookies is de kans aanzienlijk dat je 10-30% aan gegevens verliest. Server-side tracking geeft je de flexibiliteit om aangepaste events en datapunten te registreren die passen bij de behoeften van jouw webshop. Met server-side tracking kan jouw conversiepercentage stijgen tot wel 30%.

De connectie tussen verbeterde tracking en verhoogde conversies is misschien niet meteen duidelijk. Het werkt als volgt: je krijgt met goede tracking meer inzicht in de voorkeuren van jouw klanten. Met deze cruciale marketinggegevens voed je de algoritmen waarop platforms zoals Google en social media draaien. Server-side tracking geeft jou de gegevens die je nodig hebt om die algoritmen optimaal te laten functioneren.

Een strategische keuze voor de toekomst

Als je onze server-side tracking combineert met GA4, heb je de oplossing voor al jouw trackingissues zelf in de hand. Het lost de ‘(not set)’-problemen op en voorziet je van de tools die nodig zijn om gegevens te verzamelen, jouw campagnes te verbeteren, meer rendement te behalen en jouw webshop naar een hoger niveau te brengen. Server-side tracking brengt jouw analyse naar dat hoge niveau en is daarmee een strategische keuze voor webshop-ondernemers. Neem vandaag contact met ons op en Tomahawk laat jou het volledige potentieel van GA4 voor jouw bedrijf zien.

Server-side tracking: de slimme keuze voor de toekomst van jouw webshop

Hi!

Eén van de specialisten.
IK HELP JE GRAAG VERDER

Neem contact met ons op.

Schuiven naar boven