Een grote hoeveelheid data verzamelen en tegelijkertijd de privacy van je websitebezoekers beschermen: dat kan met server-side tracking. Wij vertellen waarom deze manier van dataverzameling onmisbaar is voor jouw bedrijf.
Collapsing cookies
De nieuwe AVG-wetgeving heeft scherpere regels over cookies. Gebruikers moeten het verzamelen van cookies goedkeuren. Doen ze dat niet? Dan krijg jij geen toegang tot hun data en mis je kostbare inzichten. Lees hier meer over het verdwijnen van third-party cookies en de gevolgen daarvan voor e-commerce. We schreven al eerder over een mogelijke oplossing: Google Consent Mode.
Met server-side tracking verzamel je data over je bezoekers, zonder dat dit hun privacy in de weg staat. We zien dan ook dat de populariteit van deze methode blijft groeien.
Client-side tracking vs. server-side tracking
Wij beantwoorden jouw vragen
Is server-side tracking een oplossing voor jou? En hoe werkt het eigenlijk? Wij zetten hier alles voor jou op een rij.
Voor wie is server-side tracking een oplossing?
Server-side tracking kan voor iedereen interessant zijn. Het is daarbij wel belangrijk om rekening te houden met de complexiteit van server-side tracking. De integratie van server-side tracking is namelijk een ingewikkeld proces. Het vereist wat technische kennis. Daarbij helpt een achtergrond in marketing ook. Het kost wat tijd, maar als je eenmaal begrijpt hoe het werkt, biedt server-side tracking vele voordelen. Als je een middelgrote tot grote organisatie hebt, heeft jouw website ook veel bezoekers. Er is dan veel potentieel voor waardevolle dataverzameling.
De voordelen van server-side tracking
- Met server-side tracking kan je adblockers omzeilen. Adblockers zijn extensies die cookies kunnen tegenhouden, dus ook cookie-aanvragen van bekende databedrijven zoals Google. Bij server-side tracking worden cookies in de first party context geplaatst, waardoor browsers en adblockers er geen vat op hebben. Zo ontvang je ook van bezoekers die gebruik maken van adblockers nog steeds anonieme data.
- Het inzetten van server-side tracking betekent ook dat je 100% van je conversiewaarde kunt meten. In Nederland wordt gemiddeld rond de 85-95% van de conversiewaarde gemeten (verschil tussen Analytics en de back-end van een webshop), maar in Duitsland ligt dat percentage rond de 75% omdat privacy daar een groter issue is. Minder conversie-data teruggeven aan de algoritmes van bijvoorbeeld Google betekent dat de algoritmes minder goed werken. Algoritmes zijn maar zo goed als de hoeveelheid data die je ze geeft om van te leren. Met server-side tracking heb je simpelweg meer data beschikbaar (100%). Hierdoor snappen algoritmes beter wie jouw klanten zijn, dit verbetert vervolgens de performance van jouw Google Ads campagnes.
- Doordat je meer data verzamelt, kun je beter inspelen op het online gedrag van je bezoekers. Je kunt je advertenties en campagnes beter laten aansluiten op de behoeften van je doelgroep, waardoor je de conversie van je website optimaliseert.
- Een ander voordeel is dat je jouw eigen data beheert. Bij server-side tracking gaat de verzamelde data dus eerst naar jou, voordat het naar externe partijen gaat. Je hebt de mogelijkheid om informatie te filteren en extra data toe te voegen. De controle over de data blijft in jouw eigen handen.
- Het verzamelen van data gaat bovendien een stuk sneller als je het vanuit de server doet. Dat komt doordat er minder tracking-pixels in de browser van je viewer worden geladen. En omdat dit allemaal op je eigen server gebeurt, is de datastroom korter en wordt je website sneller.