Diensten
/
/
Server-side tracking

Server-Side tracking

Realiseer complete dataverzameling voor optimale inrichting van marketingcampagnes, en bereid je voor op een cookieless future.
Jelle - Server-side Tracking Specialist
Wat is Server-side tracking?

First-party dataverzameling.

Langzaam faseren browsers third-party cookies uit, en de privacywetgeving wordt strikter. Dataverzameling ondergaat hierdoor een ingrijpende verandering die alle webshops raakt. Loop hierop vooruit met oplossingen waarmee je data blijft verzamelen, terwijl je de privacy van jouw websitebezoekers beschermt. Kies voor server-side tracking voor webshops, exclusief bij Tomahawk.

Server-side tracking (S2S) is de nieuwe standaard in tracking. Voorheen verzamelde je data binnen de browser van de gebruiker (client-side tracking) en was je afhankelijk van derde partijen.Nu verzamel je data op een eigen server, die zich bevindt tussen de website en de analytics/ advertentietool in. De server stuurt deze data naar een trackingplatform, bijvoorbeeld Google Analytics. Server-side tracking is een vorm van first-party dataverzameling, waarbij externe partijen pas later in het proces, of helemaal niet, betrokken zijn. 

De focus verschuift naar de first-party cookies op jouw eigen website, in plaats van de afnemende third-party cookies van derde partijen. Lees hier meer over server-side tracking.

Wat doet het eigenlijk?

Server-side tracking biedt uitkomst voor:

Minder invloed browserrestricties

Adblockers en browserrestricties, zoals intelligent tracking prevention (ITP), spelen een grotere rol bij het blokkeren van cookies.

Met server-side tracking is tracking minder vatbaar voor adblockers omdat de trackingcode zich op de server van de webshop bevindt, niet in de browser van de gebruikers zoals bij client-side tracking.

Hierdoor hebben derde partijen geen toegang tot de data. Kies voor server-side tracking en de detectie van adblockers vormt geen obstakel meer voor jouw webshop. Jouw data blijven veilig in Europa, in jouw beheer.

Toekennen campagnesucces

Attributie wordt complexer, vooral als klanten langdurige oriëntatieprocessen doorlopen voordat ze overgaan op een aankoop. Dit leidt tot een vertekend beeld van campagnesucces: zonder de gegevens van third-partycookies weten e-commerce ondernemers niet of klanten rechtstreeks naar een webshop zijn gegaan of dat ze er via een advertentie zijn beland.

Het gevolg is dat campagnes minder succesvol lijken dan ze daadwerkelijk zijn, omdat niet al het succes toegeschreven wordt aan de advertenties. Hierdoor verkleinen ondernemers onterecht hun campagnebudgetten.

Server-side tracking is een oplossing die interacties op verschillende domeinen bijhoudt, waardoor de attributietoekenning helder blijft en je jouw campagnebeslissingen baseert op correcte gegevens.

Ontbrekende conversiewaarden

Met het verdwijnen van third-party cookies is tracking voor e-commerce beperkter: momenteel lopen webshops vijf tot twintig procent van de data mis. De verwachting is dat dit in de toekomst kan oplopen tot 70%.

Algoritmes in platforms zoals Google Ads vereisen veel data voor optimale prestaties. Met minder data neemt de efficiëntie van e-commerce campagnes af. Server-side tracking zorgt ervoor dat jouw conversiewaarde 100% meetbaar blijft.

Server-side tracking voor je webshop.

Server-side tracking voor alle platformen

Met S2S halen webshops het beste uit dataverzameling via hun eigen CMS. Door slim gebruik te maken van verzamelde data, kunnen gebruikers van deze systemen hun klanten blijven bereiken. 

Wij implementeren S2S voor systemen als Magento, Shopware, Shopify, WordPress en Lightspeed. Gebruikt jouw webshop een ander systeem? Samen met jouw webdeveloper ontwikkelen we een oplossing op maat.

Naast shopsystemen, werkt server-side tracking ook uitstekend met alle relevante marketingtools die je hieronder ziet. 

De voordelen met server-side tagging

Privacyvriendelijk

Met server-side tracking zijn webshops klaar voor de snel veranderende (inter)nationale privacy-eisen vanuit de EU. De verzamelde data beheren ondernemers zelf voordat het naar externe partijen gaat. Dit geeft je de optie om informatie toe te voegen of te filteren.
 

Super snel

In de browser van de gebruiker worden minder tracking-pixels geladen met server-side tracking in vergelijking met client-side tracking. Het gevolg? Het proces voor dataverzameling gaat een stuk sneller. Extra mooi meegenomen: de laadtijd voor webshops wordt eveneens korter.
 

CRM-integratie

Server-side tracking integreert naadloos in diverse CRM-systemen. Meet offline conversies en stuur ze terug naar jouw advertentieplatformen om de waarde te benutten voor campagneoptimalisatie. Het eindresultaat: personalisatie van marketing en klantinteracties.

De voordelen van server-side tracking bij Tomahawk.

Breaking measurability news

Het laatste nieuws over tracking.

29 april, 2024
Geschreven door: Cecile Collin
Hoe we succes garanderen

Onze werkwijze

Jelle - seo specialist
Verkennen

Onderzoek kansen in diverse internationale markten met onze professionals.

Identificeer groeikansen en kies voor realistische en tactische doelstellingen.

Vergroot je doelstellingen en blijf opschalen voor maximale impact.

Maak goed gebruik van het momentum en anticipeer op de dynamiek van de markt.

Dit ben jij

Zijn we een match?

De ideale klant van Tomahawk:
10 jaar lang excelleren

Grenzen breken we samen met onze klanten. Al 10 jaar maken wij het waar.

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.