/
Online marketing Duitsland

Online marketing Duitsland

Verbreek de grenzen: verover de Duitse markt.

Onze oosterburen hebben een grote, groeiende markt. De perfecte kans voor jouw business. Ontdek de cijfers, drijfveren en methoden voor maximaal succes in Duitsland.

Uitbreiden naar Duitsland?

Claudio

Online Marketeer, gespecialiseerd in de Duitse markt.

Online marketing in Duitsland

We hebben veel gemeen met Duitsland op het gebied van taal en cultuur. En zeker niet onbelangrijk: de Duitse markt is twee keer zo groot als de Nederlandse. De Duitse markt is groot, maar niet ondoorgrondelijk. Om uitbreiding succesvol te maken, is een goede voorbereiding het halve werk. Zo kunnen volumes en benamingen van zoekwoorden in Duitsland onderling enorm verschillen. Verder zijn er genoeg aandachtspunten als je wilt uitbreiden naar Duitsland, zoals de taal, cultuur en verschil in consumentengedrag.  

Bestuurlijke indeling 

In Nederland kennen we provincies, Duitsland is regionaal verdeeld in Bundesländer. Deze deelstaten zijn veel zelfstandiger dan provincies: voor elke deelstaat gelden eigen regels en wetten. Kies daarom van tevoren op welke deelstaat de focus ligt.
 

Culturele verschillen

In Duitsland hechten consumenten veel waarde aan betrouwbaarheid: afspraak is afspraak. Negatieve recensies, taalfouten, te laat leveren of missende juridische documenten stralen minder betrouwbaarheid uit. Duitse consumenten willen zeker zijn van hun zaak, anders plaatsen ze hun bestelling bij iemand die zich wél goed aan de regels houdt. Wees dus alert op de belangrijkste verschillen met consumentengedrag in Duitsland

Duitsland in cijfers

Inwoners x miljoen
0
Spreekt Duits
0 %
Online shoppers
0 %
gem. uitgave per jaar
0

Online marketing in Duitsland

Online aankoopgedrag in Duitsland

De behoefte aan zekerheid zie je ook terug in het online gedrag van Duitse consumenten. Ten opzichte van Nederlanders zijn zij meer alert op privacy. Dit heeft gevolgen voor onder andere apparaat- en social mediagebruik en de bereidheid tot internetbankieren.

Degelijkheid is een belangrijke component voor Duits succes. Met een Duits webwinkelkeurmerk laat je zien hoe betrouwbaar je e-commerce shop is en sta je 1-0 voor op shops die dit niet hebben. Wij adviseren Trusted Shops als Keurmerk.

Kies de juiste marketingkanalen

Overweeg goed op welke marketingkanalen je wilt inzetten, dit vergt namelijk grondig marktonderzoek. Zo zijn er bij zoekmachinemarketing grote verschillen in zoekvolumes, concurrentieniveaus op zoekwoorden en kosten per klik op betaalde advertenties. Bij een lager concurrentieniveau kan het een logische beslissing zijn om SEO in Duitsland in te zetten. Bij hevige concurrentie op bepaalde zoekwoorden kan het slimmer zijn om te adverteren in Duitsland.

Ondernemers kunnen samen met de specialisten van Tomahawk analyseren of zij een gedeelte van het aanbod organisch optimaliseren, en een ander gedeelte verkopen via advertenties. Dit geldt ook voor digitale marktplaatsen in Duitsland. Er is geen bol.com in Duitsland, dus zijn andere marktplaatsen waardevol om je producten op te verkopen. De populairste marktplaatsen in Duitsland zijn Amazon, Quoka en Ebay.

Wetten en regelgeving

De vereiste juridische informatie voor webshops komt voor een groot deel overeen met Nederland. Toch zijn er een aantal punten waarop deze regelgeving aanzienlijk verschilt met de Nederlandse. Door je aan de regels voor webshops in Duitsland te houden, voorkomen webshopeigenaren hoge boetes en consumenten die je webshop niet vertrouwen. Lees meer over e-commerce in Duitsland.
samenwerken met ons betekent

Meedoen op het hoogste niveau in de Duitse marketing.

Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Duitse specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders. 

Whitepapers

Download gratis whitepapers

Onze favoriete bestemmingen

We laten jou groeien in...

Wij zijn gespecialiseerd in crossborder groei. Bekijk hoe we jouw business versterken in de volgende landen.

Groeien in Duitsland

Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.

Groeien in België

Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.

Groeien in England

Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen.  De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen. 
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.

Groeien in Tsjechië

De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië. 

Groeien in Oostenrijk

Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt. 

Groeien in Zwitserland

Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten. 

Groeien in Amerika

De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet  overtuigen vanaf de eerste klik.

Groeien in Spanje

Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten. 

Groeien in Frankrijk

Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.

10 jaar lang excelleren

Grenzen breken we samen met onze klanten. Al 10 jaar maken wij het waar.

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.