Onze oosterburen hebben een grote, groeiende markt. De perfecte kans voor jouw business. Ontdek de cijfers, drijfveren en methoden voor maximaal succes in Duitsland.
Online Marketeer, gespecialiseerd in de Duitse markt.
We hebben veel gemeen met Duitsland op het gebied van taal en cultuur. En zeker niet onbelangrijk: de Duitse markt is twee keer zo groot als de Nederlandse. De Duitse markt is groot, maar niet ondoorgrondelijk. Om uitbreiding succesvol te maken, is een goede voorbereiding het halve werk. Zo kunnen volumes en benamingen van zoekwoorden in Duitsland onderling enorm verschillen. Verder zijn er genoeg aandachtspunten als je wilt uitbreiden naar Duitsland, zoals de taal, cultuur en verschil in consumentengedrag.
De behoefte aan zekerheid zie je ook terug in het online gedrag van Duitse consumenten. Ten opzichte van Nederlanders zijn zij meer alert op privacy. Dit heeft gevolgen voor onder andere apparaat- en social mediagebruik en de bereidheid tot internetbankieren.
Degelijkheid is een belangrijke component voor Duits succes. Met een Duits webwinkelkeurmerk laat je zien hoe betrouwbaar je e-commerce shop is en sta je 1-0 voor op shops die dit niet hebben. Wij adviseren Trusted Shops als Keurmerk.
Overweeg goed op welke marketingkanalen je wilt inzetten, dit vergt namelijk grondig marktonderzoek. Zo zijn er bij zoekmachinemarketing grote verschillen in zoekvolumes, concurrentieniveaus op zoekwoorden en kosten per klik op betaalde advertenties. Bij een lager concurrentieniveau kan het een logische beslissing zijn om SEO in Duitsland in te zetten. Bij hevige concurrentie op bepaalde zoekwoorden kan het slimmer zijn om te adverteren in Duitsland.
Ondernemers kunnen samen met de specialisten van Tomahawk analyseren of zij een gedeelte van het aanbod organisch optimaliseren, en een ander gedeelte verkopen via advertenties. Dit geldt ook voor digitale marktplaatsen in Duitsland. Er is geen bol.com in Duitsland, dus zijn andere marktplaatsen waardevol om je producten op te verkopen. De populairste marktplaatsen in Duitsland zijn Amazon, Quoka en Ebay.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Duitse specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.