Als relatief nieuwe speler in de e-commerce is Tsjechië een ware hotspot: het is de snelst groeiende e-commercemarkt van Europa.
Online marketeer, gespecialiseerd in de Tjsechische markt.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
De grootste groep online consumenten in Tsjechië is tussen de 25 en 34 jaar oud. Deze doelgroep is gevoelig voor de prijs-kwaliteitverhouding. Bij deze overweging wint de lage prijs het meestal van hoge(re) kwaliteit.
Wat verder opvalt is dat met name laptops, smartphones en andere multimediaproducten het goed doen op de Tsjechische online markt. Daarnaast bestelt de Tsjechische consument vaak huishoudelijke artikelen en kledingstukken online. Hoewel het gebruik van bankpassen behoorlijk toeneemt, betalen de meeste klanten contant (cash on delivery) bij de levering. In Tsjechië is de kans op online betaalfraude daardoor behoorlijk klein. Door deze mogelijkheden kan de Tsjechische consument vertrouwen op online aanbieders en leveranciers.
Tsjechië is onderdeel van de EU, maar hanteert vooralsnog een eigen munteenheid: de Tsjechische Kroon (CZK). Na cash on delivery als favoriete betaalmethode komt betaling door middel van bankafschrijving op de tweede plaats. Tsjechen gebruiken ook regelmatig hun e-wallets, zoals Apple of Google Pay. De verwachting is dat het gebruik van online betaalmiddelen onder Tsjechische consumenten de komende jaren toe zal nemen. Daarbij neemt het aantal mensen dat online bestellingen plaatst eveneens toe.
De Tsjechische crossborder performance markt heeft veel groeipotentieel. Dit komt door door de bereidheid van consumenten om extra te betalen voor een snelle levering en de stijging van het aantal bestellingen die worden gedaan via smartphones. Als crossborder e-commerce ondernemer is het verstandig om gebruik te maken van gevestigde Tsjechische salesplatformen.
In Tsjechië gebruiken de bezoekers Google Shopping. Een populaire website is de zoekmachine Seznam.cz. Hierbij kan je gebruik maken van het advertentieplatform Sklik. Dit platform is goed voor ongeveer 15% van de markt. Sklik wordt gevolgd door Yahoo, Bing en Yandex, die samen 3% van het marktaandeel hebben.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Tsjechische specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.