SEO omvat digitale werkzaamheden, waarmee je jouw website zichtbaar maakt in de organische zoekresultaten in Google. Maar waar moet je extra aandacht aan besteden met SEO voor webshops? Daarover lees je meer in dit artikel.
SEO is een van de belangrijkste bronnen van verkeer voor webshops, zeker als het gaat om de lange termijn strategie. Je wilt natuurlijk het liefst dat de producten uit jouw webshop ‘gratis’ worden gevonden in de zoekresultaten, zonder te blijven investeren in betaalde advertenties. Hoewel dit aantrekkelijk lijkt om gelijk mee te starten, is het belangrijk om te realiseren dat de échte resultaten van SEO in webwinkels pas over de lange termijn goed te zien zijn.
SEO is een verzamelterm voor verschillende strategieën en technieken die ervoor zorgen dat je webshop in de (niet-betaalde) zoekresultaten verschijnt. Het liefst op categorie- en productniveau. SEO voor webshops verschilt op veel manieren van traditionele SEO, maar bestaat ook uit de drie traditionele pijlers:
SEO begint altijd met zoekwoordenonderzoek, dus ook bij de techniek van een webshop. Je wilt namelijk weten welke termen het meest gebruikt worden in Google voor jouw producten, en hoe competitief deze termen zijn om op te ranken. Bij het zoekwoordenonderzoek analyseer je aan welke zoekwoorden jouw producten gekoppeld kunnen worden. Vervolgens bekijk je welke producten bij elkaar passen en eventueel ook als categorie gevonden kunnen worden. Het is hierbij belangrijk dat de URL’s en titels van (sub)categorie- en shop-pagina’s van jouw webshop het zoekwoord bevatten en zo kort mogelijk zijn. Elementen waarin de zoekwoorden moeten terugkomen zijn:
Het optimaliseren van je webshop voor minder competitieve zoekwoorden is vaak de juiste keuze voor nieuwe of kleine webshops. Omdat het concurrentieniveau lager ligt, is het eenvoudiger om goede posities te behalen.
Als je de vorige tip over een goede SEO structuur hebt opgevolgd, heb je een aantal subcategorie pagina’s met nicheproducten. Deze pagina’s bevatten vaak producten die voldoen aan specifieke zoekopdrachten zoals: ‘witte herenschoenen grote maten’ (long-tail zoekwoorden). Doordat de zoekopdrachten zo specifiek zijn, zit er vaak een lager concurrentie-niveau op deze zoektermen. Identificeer deze productpagina’s, en begin hier met on-page optimalisaties voor de organische vindbaarheid.
Door geleidelijk te optimaliseren voor long-tail zoekwoorden, merkt het Google algoritme dat je content-autoriteit sterker wordt. Bijvoorbeeld voor het zoekwoord ‘herenschoenen’ (short-tail) uit het vorige voorbeeld. Als een aantal subcategorieën zijn geoptimaliseerd, zou je dus kunnen overwegen een categoriepagina te optimaliseren. Wees wel bewust dat vindbaar worden op categoriepagina’s lastiger is, en waarschijnlijk ook linkbuilding (inkopen van externe links) vereist.
Een goede crawlbaarheid (leesbaarheid voor zoekmachines) is cruciaal voor webshops, omdat deze vaak veel productpagina’s bevatten die regelmatig worden bijgewerkt of gewijzigd. In tegenstelling tot normale websites, waarbij de inhoud relatief statisch kan zijn. Door de dynamische aard van webshops wil je ervoor zorgen dat belangrijke pagina’s niet worden ondergesneeuwd bij indexeringen (het plaatsen van jouw pagina’s in de zoekresultaten door Google). Dit kan namelijk resulteren in gemiste kansen in verkeer en verkoop.
De volgende SEO-activiteiten kunnen ervoor zorgen dat de leesbaarheid van jouw website beter wordt:
Een handige tip voor het verkrijgen van inzichten over de leesbaarheid en indexeringen van jouw webshop, is het instellen van Google Search Console. Hier zie je welke pagina’s zijn geïndexeerd en gecrawld, en tegen welke problemen Google eventueel kan aanlopen bij het lezen van jouw webshop. Hierbij worden ook aanbevelingen gegeven over wat je kunt doen, om deze problemen op te lossen en voortaan te voorkomen.
Je weet inmiddels een stukje beter hoe SEO voor webshops werkt. Ook heb je een drietal tips waarmee je veel winst in zoekmachines kunt behalen voor jouw webwinkel. Als je overtuigd bent van de voordelen van SEO voor je webshop, maar niet de tijd hebt om het zelf te doen, is het een goed idee om een specialist als Tomahawk in te schakelen. Zo kan jouw focus naar het beheren van je webshop. Voor directe resultaten en een hogere positie in Google kun je zoekmachine adverteren (SEA) of marketplace marketing overwegen. Een combinatie van SEO, SEA en marketplaces biedt je zowel op korte als lange termijn uitstekende posities in Google.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.