Zwitserland is een bijzondere markt in Europa: technologische vooruitgang staat hier voorop, en de koopkracht is hoog. Tegelijkertijd is het ook een cultureel diverse markt. Hoe stem je marketing af op Zwitserse consumenten?
Online Marketeer, gespecialiseerd in de Zwitserse markt.
Bijzonder. Dat is hoe we de Zwitserse markt het beste kunnen beschrijven. Het land ligt middenin Europa, maar door bergketens en hun keuze om niet EU-lid te worden lijken ze alsnog geïsoleerd. Maar dat geeft ook geen compleet beeld. Deze kleine markt doet het zowel economisch als technologisch buitengewoon goed, waardoor Zwitserland unieke kansen en uitdagingen biedt.
Zwitserland heeft een hoog percentage internetgebruikers en een sterke infrastructuur voor digitale communicatie en business, waardoor de Zwitserse consument behoorlijk tech-savvy is. De hoge koopkracht maakt de Zwitsers een interessante doelgroep voor premium producten en diensten.
Zwitserland is een sterk gefederaliseerd land, waardoor het sterk verschilt van Alpenbuurland Oostenrijk. De kantons hebben veel autonomie om zo directe democratie, nationale eenheid én culturele diversiteit te waarborgen. Zwitserland is een land met vier officiële talen: Duits (62.3%), Frans (22.6%), Italiaans (8.0%) en Reto-Romaans (0.5%). In de praktijk gebruiken Zwitsers soms Engels om met elkaar te praten, maar tóch blijft het belangrijk om jouw webshop aan te bieden in (een van de) nationale talen. Door de juiste talen te gebruiken, laat je zien dat je de Zwitserse cultuur begrijpt en respecteert. Bij verschillende talen hoort ook een andere tone of voice: in de Duitstalige regio’s is formaliteit en duidelijkheid belangrijk, wat voor Franstalige Zwitsers juist te direct kan overkomen. De regio’s kunnen dus verschillende behoeften hebben, waarmee je rekening moet houden in je marketingcampagnes.
De Zwitsers hechten ook veel belang aan privacy. De Zwitserse privacywet nFADP is bijvoorbeeld aangepast zodat het zo veel mogelijk lijkt op de GDPR van de Europese Unie. Zwitsers verwachten duidelijkheid over hoe hun gegevens worden verzameld en gebruikt. Voldoen aan de nFADP en GDPR is het minimum; met proactieve communicatie over privacy scoor je pas écht punten bij de consument in Zwitserland.
De Zwitsers zijn tech-savvy, en hebben daarom hoge verwachtingen van online shopping. Ze hechten veel waarde aan de kwaliteit van producten en diensten. Dat houdt bijvoorbeeld in dat ze een soepele en veilige winkelervaring belangrijk vinden, met gebruiksvriendelijke websites, uitgebreide productomschrijvingen, een sterke mobiele ervaring en eenvoudig retourbeleid. Ofwel: jouw website moet zo functioneel zijn als een Zwitsers zakmes.
Keurmerken zoals “Swiss Online Guarantee” zijn belangrijk om het vertrouwen van consumenten te winnen. Dit keurmerk biedt garanties voor betrouwbare webshops en laat consumenten weten dat ze veilig kunnen winkelen.
In deze hightech markt met hoge kwaliteitseisen is SEO belangrijk. Met de juiste optimalisaties valt jouw website op in zowel Zwitserse als internationale zoekopdrachten, zodat je extra groed zichtbaar bent. Op platforms zoals Google en Zwitserse marktplaatsen zijn betaalde advertenties (SEA) ook effectief.
Sociale media (en social advertising) spelen een belangrijke rol in Zwitserland, met platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn die populair zijn. Influencermarketing wint ook aan terrein, waarbij Zwitserse consumenten vaak vertrouwen op aanbevelingen van Zwitserse influencers. Houd hierbij rekening met dat een influencer die populair is in de omgeving van Genève, het misschien minder goed doet in Zürich: het zijn gebieden met verschillende talen en culturele invloeden. Social media gebruiken om rechtstreekse interactie te krijgen met klanten is een goede strategie om de merkbekendheid te vergroten.
In Zwitserland zijn de populairste online marktplaatsen Amazon, Galaxus en Brack. Galaxus (Digitec Galaxus groep) is de grootste Zwitserse online retailer en biedt een uiteenlopend assortiment aan, van electronica tot mode en meubels. Het Zwitserse Brack is iets specifieker, maar nog steeds heel prominent op het gebied van electronica, IT, huishoudelijke artikelen en sportuitrustingen. Deze platforms zijn groot in de Zwitserse e-commerce markt, en kan je beter niet over het hoofd zien. Ze bieden uitstekende kansen om meer zichtbaarheid te creëren voor jouw aanbod.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Duitstalige specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.