Het is de grootste e-commerce markt ter wereld, waar ze ook nog eens Engels spreken. Het lijkt daarom eenvoudig om de American dream waar te maken voor jouw business. Wees alert op dat het niet altijd smooth sailing is: door de cultuurverschillen, marketingontwikkelingen en algoritmes moet je het roer soms omgooien.
Online marketeer, gespecialiseerd in de Amerikaanse markt.
In de VS is alles groot, groter grootst, wat ook geldt voor e-commerce. Met meer dan 300 miljoen inwoners is het een gigantische, diverse marktplaats vol onbegrensde mogelijkheden. De VS zijn als de grootste economie ter wereld ook een voorloper op het gebied van marketing, technologie en digitale innovatie. Sterker nog: de VS zijn de bakermat van de moderne e-commerce, waar in 1994 de eerste veilige online transactie plaatsvond.
Amerikaanse consumenten hebben de hoogste koopkracht ter wereld, ze weten ook hun weg te vinden op het internet. Bij zo’n monstermarkt is er voor ieder wat wils, waardoor de VS interessant zijn om premium producten te verkopen, of juist betaalbare massaproducten of diensten. In de rest van de wereld hebben ze ook door dat het leuk ondernemen is in de VS: het is daardoor een drukke, hypercompetitieve markt.
In de Verenigde Staten zijn er verschillende regio’s met een eigen identiteit, zoals de verschillende kustlijnen en The Midwest. Er zijn verschillende marketingcampagnes nodig om te voldoen aan de wensen en waarden van de verschillende gebieden. Enkele voorbeelden:
Amerikanen lopen voorop als het gaat om technologische adaptatie en hebben hoge verwachtingen van hun online winkelbeleving. In de VS is er behoorlijk veel concurrentie, waardoor de klant veel keuzemogelijkheden heeft en kan kiezen voor de meest complete ervaring. Dat betekent dat ondernemers meestal klanten in de watten leggen met gratis levering die tevens razendsnel is, en een laagdrempelig retourbeleid. In dit land van de techreuzen is de mobiele winkelervaring groot favoriet. Voor mobiele websites is functionaliteit the bare minimum, maar de verwachtingen liggen bij veel consumenten hoger: zorg voor de meest optimale mobiele ervaring. Klantbeoordelingen helpen Amerikanen om keuzes te maken in de drukke markt, waardoor bedrijven actief klantbeoordelingen en positieve feedback verzamelen en beheren.
Als de kraamkamer van Black Friday en Cyber Monday zijn de Verenigde Staten een plek waar de bewoners zéér gevoelig zijn voor kortingen, promoties en shoppingevenemenen zoals, jawel, Black Friday en Cyber Monday. Spring eruit in deze chaos met gepersonaliseerde aanbevelingen en blijf klantgericht.
De aandacht van de klant winnen is de eerste stap, maar hun aandacht behouden is de echte kunst. Consumenten willen daarom beloond worden als ze terugkeren voor nieuwe aankopen. Loyaltyprogramma’s zijn daarvoor een ideale oplossing. In vergelijking met de USA zijn loyaltyprogramma’s niet hoe je Nederlandse klanten aan je bindt: hier is consistente klanttevredenheid door service een belangrijkere factor. Voor de Amerikaanse klant zal je dus echt anders moeten denken en focussen op tastbare beloningen en voordelen.
De competitie is ijzersterk in de Vernigde Staten, dus zorg ervoor dat jouw zoekmachineoptimalisatie (SEO) amazing is. Betaalde advertenties (PPC) zijn een effectieve bondgenoot, zeker op platforms zoals Google en Amazon. Aangezien de Amerikaanse concurrentie op de eerste rij zit bij nieuwe updates en veranderingen, moet je als ondernemer goed op de hoogte blijven om ervoor te zorgen dat je niet achterloopt op trends, nieuwe regels en wijzigingen in algoritmes.
In de VS zijn de populairste online marktplaatsen Amazon, eBay en Walmart. Amazon is een van de bekendste bedrijven en biedt een gevarieerd assortiment aan – als een van de eerste platforms heeft het alle tijd gehad om het vertrouwen te winnen van de Amerikanen. Hetzelfde geldt van eBay, hoewel dat meer gericht is op tweedehands producten. Walmart is in de VS ook een gevestigde naam vanwege de sterke online én offline aanwezigheid. Hierdoor kunnen ze lage prijzen bieden en een snelle levering. Gebruik deze platforms in jouw voordeel om meer zichtbaarheid te creëren.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.