Online marketing in Spanje is de afgelopen jaren sterk gegroeid, dankzij een snelle toename van internetgebruik en e-commerce. Het is momenteel een van de snelst groeiende e-commerce markten, en biedt daarom kansen voor webshops of ondernemingen die hun online zichtbaarheid willen uitbreiden in het zuiden van Europa.
Online Marketeer, gespecialiseerd in de Spaanse markt.
Een belangrijk onderdeel van online marketing in Spanje is zoekmachinemarketing. In Spanje is Google veruit de populairste zoekmachine met een marktaandeel van meer dan 96%. Dit omvat zowel google.com als google.es, die respectievelijk de eerste en tweede posities innemen in de lijst van meest gebruikte zoekmachines in Spanje.
Naast marketing in zoekmachines zijn social advertising (en met name YouTube advertenties) erg effectief in Spanje. Youtube heeft in Spanje een enorm bereik, zo gebruikt ruim 80% van de bevolking Youtube regelmatig. Spaanse consumenten reageren goed op (audio)visuele content, wat ondernemers de kans geeft om op een creatieve manier hun aanbod zichtbaar te maken. Spaanse consumenten hebben een sterke voorkeur voor mobiele apparaten, wat bijdraagt aan het succes van YouTube advertenties. Veel content wordt bekeken op smartphones of tablets.
De Spaanse e-commerce sector is de afgelopen jaren explosief gegroeid, mede dankzij de groeiende bevolking en het toenemende internetgebruik. Het vertrouwen van consumenten in online shoppen is meegegroeid. Elektronica is de grootste markt in Spanje, goed voor bijna een kwart van de totale digitale aankopen (!). Deze sector wordt gevolgd door hobby/vrije tijd en fashion.
Ongeveer 80% van de online aankopen wordt via smartphones gedaan, wat laat zien hoe belangrijk mobielvriendelijke webshops en -sites zijn. De online verkoop van levensmiddelen groeit snel in Spanje. Mede dankzij de COVID-19 pandemie hebben Spanjaarden meer interesse gekregen in online boodschappen doen. Supermarkten zoals Mercadona en Carrefour hebben aanzienlijke investeringen gedaan in hun online platforms en logistiek om aan deze toenemende vraag te voldoen.
Spanje is véél meer dan een land van paëlla, castagnetten en siësta. Regionale talen en identiteiten spelen in Spanje een grote rol, en worden ook ingezet in marketing. Naast Spaans (Castiliaans) worden ook Catalaans, Baskisch en Galicisch vaak ingezet in online marketing. Dit is uniek voor Spanje en gaat verder dan alleen cultuurbehoud; in regio’s als Catalonië en Baskenland vormen deze talen een fundamenteel onderdeel van hun identiteit, en spelen ze ook een politieke rol in het streven naar onafhankelijkheid. Het belang van regionale talen moet je dus absoluut niet onderschatten.
Campagnes voeren in deze regionale talen laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan om de consumenten beter te leren kennen. Het gevolg is een hogere betrokkenheid en loyaliteit van bevolking uit deze regio’s. Aangezien precies deze gebieden met een sterke eigen identiteit ook onder de rijkere gebieden van Spanje vallen, is het absoluut de moeite waard om daar in te zetten op concurrentievoordelen behalen.
Spaanse consumenten waarderen persoonlijke en directe communicatie. Bovendien geven Spaanse klanten de voorkeur aan producten die in Spanje – of nog beter: in een bepaalde Spaanse regio – geproduceerd zijn. Daarnaast zijn consumenten geïnteresseerd in duurzame producten.
Bij het betreden van de Spaanse markt is het belangrijk om te investeren in zoekmachinemarketing (SEO en SEA) en betaalde advertenties (PPC). De concurrentie op populaire zoekwoorden kan hoog zijn, maar het biedt op de lange termijn aanzienlijke voordelen. Door de mate van het internetgebruik in Spanje, en de populariteit van Social Media, zijn audiovisuele advertenties op TikTok, Meta en Youtube ook erg effectief.
In Spanje worden er bijna geen webshops of marktplaatsen gebruikt met een andere domeinextensie dan .es. Deze domeinextensie is daarom onmisbaar. De belangrijkste digitale marktplaatsen in Spanje zijn amazon.es, ebay.es, El Corte Inglés en Carrefour. El Corte Inglés combineert een fysieke winkelervaring met het gemak van online winkelen, waardoor het populair is bij meer traditionele shoppers. Carrefour kennen wij vooral als een Franse supermarktketen, maar het assortiment is een stuk breder dan alleen maar Ibéricohammen: Carrefour verkoopt ook producten zoals elektronica en mode.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze crossborder specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.