E-commerce wint aan populariteit in Oostenrijk, want het vertrouwen van consumenten in online winkelen neemt toe. Ben je al actief in Duitsland? Dan ben je over de eerste berg heen, want de vertaling heb je dan al geregeld. Wunderbar.
Online Marketeer, gespecialiseerd in de Oostenrijkse markt
Experts geven het toe: de online markt in Oostenrijk loopt een beetje achter ten opzichte van het Europese gemiddelde. Het mooie is dat de Oostenrijkers zijn begonnen met een inhaalslag, waardoor het alsnog een spannende markt is.
Wat maakt Oostenrijk zo bijzonder? De cultuur walst heen en weer tussen tradities en veranderingen. De Oostenrijkers zijn trots op hun land, dat min of meer het hart van Europa vormt. Daardoor is de blik ook altijd gericht op wat er over de grens gebeurt.
Dat geldt niet voor het gebruik van Google. Google.at is de populairste website, terwijl Google.com op de vierde plek belandt. Google.de bungelt verder onderaan op de twintigste plek. De Duitse strategie kopiëren naar de Oostenrijkse markt is daarom niet de slimste oplossing. Begin met een .at domein, want .com of .de is niet genoeg.
Oostenrijkers zien Duitsers als direct, en meestal vinden Duitsers Nederlanders juist direct. Subtiliteit en diplomatie zijn daarom extra belangrijk. Duitsland is een meer protestants land, terwijl Oostenrijk meer katholiek is. Daardoor kunnen de feestdagen afwijkend zijn. Oostenrijk heeft – in tegenstelling tot Duitsland – landen als Italië als buren, heeft een sterkere geschiedenis met Hongarije en de Slavische culturen op de Balkan. Kortom: een goed vooronderzoek naar de Oostenrijkse cultuur is geen overbodige luxe.
Oostenrijkers hebben een behoefte aan zekerheid en beschermen hun privacy meer dan Nederlanders dat doen. Dit houdt concreet in dat ze meer letten op de veiligheid van hun apparaten en apps, niet zomaar informatie delen op social media en voorzichtiger zijn met internetbankieren.
Net als veel andere Europeanen is goede kwaliteit ook belangrijk voor Oostenrijkse consumenten: je moet waar voor je geld krijgen. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat winkelen snel en gemakkelijk gaat, dat retourneren niet al te ingewikkeld is en ze uit een productomschrijving precies kunnen opmaken wat ze te wachten staat. Aangezien Oostenrijk een stuk kleiner is dan hun bovenbuurman Duitsland, zegt 63% van de inwoners dat ze wel eens producten kopen uit andere landen. Amazon is daarom een belangrijk platform om in de gaten te houden voor de Oostenrijkse markt.
Het belangrijkste keurmerk voor webshops in Oostenrijk is – net als in Duitsland – het Trusted Shops Keurmerk. Dit keurmerk biedt een uitgebreide certificering die de veiligheid en betrouwbaarheid van webshops waarborgt. Oostenrijkers kunnen erop vertrouwen dat webshops volledig zijn uitgekamd op het gebied van privacybeschermming, gegevensbeveiliging, transparantie over prijzen en de kwaliteit van de klantenservice en het retourbeleid.
Een ander belangrijk keurmerk is het Webshop Keurmerk, beheerd door Stichting Webshop Keurmerk. Zij zijn ook actief in Oostenrijk, en hebben als doel om consumenten te beschermen bij online aankopen. Dit zorgt weer voor extra vertrouwen bij consumenten. Ze beoordelen webshops op criteria die vergelijkbaar zijn met die van Trusted Shops.
Net zoals dat Nederland en Oostenrijk qua landschap niet op elkaar lijken (we zien jullie, Limburg!), geldt dat ook voor het online marketinglandschap. De zoekvolumes, concurrentieniveaus en kosten per klik bij zoekmachinemarketing zijn allemaal anders in Oostenrijk. Bij een lager concurrentieniveau is SEO een tactische tool om organisch verkeer te genereren, terwijl het slim is om bij hogere concurrentie op zoekwoorden te investeren in betaalde advertenties (PPC/SEA).
Naast zoekmachines zijn social media en online marktplaatsen populair in Oostenrijk. Amazon is een bekende, maar platforms zoals Willhaben en Shöpping ook belangrijk voor Oostenrijkse e-commerce. Willhaben is bijvoorbeeld populair voor de verkoop van tweedehands items en lokale producten.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Duitstalige specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.