Engeland is een uitstekende markt voor internationaal succes. Met een goede voorbereiding is jouw e-commerce business good to go.
Online Marketeer, gespecialiseerd in de Engelse markt.
Er zijn veel goede redenen om uit te breiden naar Engeland. De afzetmarkt is groot en de taal is voor de meeste ondernemers bekend.
Het bekende Engelse ’tongue in cheek’ staat voor een sarcastisch, subtiel gevoel voor humor. Die subtiliteit is niet alleen een belangrijk onderdeel van Britse humor, maar zeker ook van online marketing. De Nederlandse directheid wordt in Engeland niet per se gewaardeerd. Kortom; een factor van belang bij het ontwikkelen van content voor Britse markt.
Britse consumenten zijn goed geïnformeerd en prijsbewust. Ze hechten veel waarde aan transparantie, eerlijke prijzen en betrouwbare klantbeoordelingen. Volgens onderzoek vertrouwt 54% van de klanten het meest op online reviews bij het nemen van aankoopbeslissingen. Het is daarom cruciaal om positieve klantbeoordelingen en duidelijke productinformatie te tonen om vertrouwen op te bouwen.
Reputation
Daarnaast is gepersonaliseerde en respectvolle communicatie belangrijk. Britten waarderen beleefdheid en subtiliteit; te directe of opdringerige marketing kan averechts werken. Een vriendelijke toon en het vermijden van overdreven verkooppraatjes dragen bij aan een positieve perceptie van je merk.
Verschillen zijn er ook als het gaat om betaalmethodes. Zo kent Engeland geen ‘iDeal’. Net als in Amerika betalen Engelsen het liefst met een credit- of debitcard. Direct daarna volgt Paypal als meest gebruikte betaalmethode.
Een opvallend punt van aandacht voor Nederlandse ondernemers is onze eerder genoemde directheid. Dit speelt niet alleen een rol bij humor, maar ook bij de algemene inrichting van een webshop en klantcontact. Té direct zijn kan de Engelse klant overrompelen.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. We trainen onze Duitse specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
Duitsland is een grote, groeiende online markt met hoge omzet, mede dankzij de entree van Amazon. Toch is de concurrentie pittig. Ondernemers die uitbreiding naar Duitsland overwegen, verdiepen zich daarom in cultuurverschillen, regionale wetten en het aankoopgedrag van de Duitse consument.
Uitbreiden naar België is een goed idee: het is een groeiende markt met deels vergelijkbare taal, maar .nl aanpassen in .be is niet voldoende. Met ‘vouwfiets’ in plaats van ‘plooifiets’ mis je bijvoorbeeld een mooie SEO-score bij Vlamingen, want het Vlaams-Nederlands verschilt subtiel. Een groot deel van de Belgen is Franstalig, een klein deel zelfs Duitstalig. Naast taalvariatie zijn er cultuurverschillen: daarop anticiperen maakt uitbreiden succesvol.
Engeland is een populaire bestemming voor internationale uitbreidingen. De afzetmarkt is groot, de taal is voor de meeste ondernemers bekend en er valt een hoge omzet te halen.
De laatste jaren is de handelspositie van Engeland ten opzichte van Europa ingrijpend gewijzigd. Ofwel: het Kanaal oversteken met een e-commerce onderneming is een goed idee, maar wees goed voorbereid.
De Tsjechische e-commerce markt groeit supersnel, want de Tsjechen bestellen steeds vaker online. Deze consumenten zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor een snelle levering. Tijd om jouw business als e-commerce ondernemer uit te rollen naar Tsjechië.
Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze ook Duits, wat een efficiënte opschaalkans biedt.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
De Amerikaanse e-commercemarkt is gigantisch, hypercompetitief en gedreven door data en performance. Klanten verwachten razendsnelle levertijden, vlekkeloze service en een glasheldere merkbelofte. Zonder een onderscheidende propositie en slimme marketingstrategie ben je al snel onzichtbaar. Wie wil groeien in de VS moet overtuigen vanaf de eerste klik.
Online marketing in Zwitserland biedt unieke kansen door de technologische voorsprong die het land heeft. Hierdoor is online winkelen erg populair. Ontdek hoe je jouw producten het beste onder de aandacht kunt brengen van Zwitserse consumenten.
Frankrijk is meer dan croissants en wijn, het is een gigantische e-commercemarkt boordevol kansen. Maar zonder kennis van de Franse klant kom je nergens. Wat hier werkt, faalt daar als je het niet slim aanpakt. Wil je écht toetreden met slagkracht? Dan moet je jouw strategie de juiste Franse flair geven.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.