Tomahawk case-study:

Herli Medical: 522,57% omzetgroei dankzij modernisering campagnes

In 6

landen actief

491,25%

omzetgroei

Omzet

boven ROAS-doelstellingen

Over Herli Medical

Herli Medical is een in België gevestigde groothandel in medisch materiaal voor zowel professionals als particulieren. Ze bieden een uitgebreide selectie van producten en instrumenten voor de zorg- en gezondheidssector, van bloeddrukmeters tot hechtdraad en onderzoekslampen. Dankzij hun jarenlange ervaring en expertise vervult Herli Medical een belangrijke rol in de medische sector.

Taak

Herli Medical is klaar om een grote crossborder sprong te maken. Herli Medical is al actief in België, Nederland en Frankrijk, maar hebben nu verdere internationale expansie in het vizier. Ze willen in de eerste instantie graag uitbreiden naar Duitsland, later komt Oostenrijk daarbij.

Actie

Tijdens de analyse van Herli Medical valt het ons op dat de campagnestructuur verouderd is. De campagnes zijn gebouwd op oude principes met een beperkt aantal producten per campagne en een minimaal gebruik van Smart Bidding-strategieën. Daarom zijn de campagnes en daarbij behorende datapunten behoorlijk gefragmenteerd.

Ondanks de verouderde campagnestructuur lukt het Herli Medical goed om een aanzienlijke omzet te produceren, daardoor zien wij bij Tomahawk het grote groeipotentieel. We focussen op modernisering met een sterke marketingmix, waarin we ook alle benodigde aspecten voor crossborder uitbreiding meenemen. Om te beginnen zorgen we ervoor dat de tracking up to date is, zodat we beslissingen nemen op basis van complete, correcte data.

Vervolgens moderniseren we de campagnestructuur door verschillende campagnes samen te voegen, zodat er meer data in de campagnes zitten. Dit komt het learning-algoritme van Google Ads ten goede. Waar mogelijk, implementeren we Smart Bidding, zodat factoren als tijdstip, locatie en het zoekgedrag van de gebruiker worden meegenomen in het biedproces zonder dat er handmatige aanpassingen nodig zijn. Dit brengt balans in de kosten en de opbrengsten.

Een van de belangrijkste stappen in dit proces is de lancering van slimme PMax campagnes, waarbij we de artikelen indelen in twee “buckets”. We gebruiken één bucket voor producten met lage marges, en een bucket voor producten met hoge marges (lees hier meer over bucketstrategieën). Met deze informatie over marges berekenen we rendabiliteitsdoelen: financiële doelstellingen voor campagnes op basis van de winstgevendheid van de producten. De gegevens uit Google Analytics 4 (GA4) blijven hierbij onze leidraad: we verzamelen nauwkeurig gegevens waarmee we de juiste beslissingen kunnen maken terwijl de campagnes live staan. Daarnaast draaien we aparte campagnes voor lage marges en hoge marges in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Dankzij onze gezamenlijke focus op winst kennen we meer budget toe aan producten met hogere marges. Voor de producten die het buitengewoon goed doen, draaien we aparte pushcampagnes met een lage ROAS in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Adverteren met medische producten levert uitdagingen op omdat er specifieke veiligheidsregels bij komen kijken. Binnen deze kaders kunnen we alsnog PMax campagnes opzetten en starten we retargeting met product ID’s. De focus voor de Performance Max campagnes ligt door deze regels minder bij Shopping advertenties ten opzichte van andere accounts bij Tomahawk. We zetten meer in op Search en Display.

Voor de Nederlandse uitbreiding optimaliseren we de bestaande productfeed. Dit proces herhalen we voor de crossborder expansie naar Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Alle tekstvelden en titels vertalen we zodat Herli Medical optimaal aansluiting vindt bij de nieuwe markten.

Resultaten

We zien een grote stijging in omzet. De omzet uit Google CPC is volgens Google Ads maar liefst 522,57% hoger in de eerste helft van 2024 in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Van de Google CPC-omzet komt meer dan 88.99% uit België, Nederland en Frankrijk. Dat is een toename van 5.54 keer ten opzichte van de eerste helft van 2023. Daarnaast komt 11,01% van de cpc-omzet uit landen waar eerder niet werd geadverteerd, namelijk uit Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Offline bestellingen zijn ook sterk toegenomen door onze inspanningen.

Al deze spectaculaire resultaten zijn bereikt in slechts een half jaar tijd. Daarom onderzoeken Tomahawk en Herli Medical de volgende stappen in dit succesverhaal, zoals adverteren op platformen buiten Google en adverteren in nog meer Europese landen.

Evaluatie

“De samenwerking met Herli Medical ging gepaard met veel vertrouwen in ons, dus dat was ontzettend prettig. Daarom staan ze altijd open voor nieuwe oplossingen en hebben wij alle vrijheid om onze expertise optimaal in te zetten zonder micromanagement. Het wederzijdse begrip en respect voor elkaar is alleen maar toegenomen. Herli Medical heeft ontzettend veel kennis over hun producten en branche, waardoor we altijd informatie over de nieuwste ontwikkelingen kunnen uitwisselen.”

Julia, SEA-marketeer

ONLINE MARKETING
NEDERLAND
EN OVER DE
GRENS

Wij helpen je groeien

Dagelijks helpen wij e-commercebedrijven groeien in buiten-en binnenland zonder dat hier direct een torenhoog budget voor nodig is. We geloven namelijk in stapsgewijze groei. Dat begint vaak met het optimaliseren van bestaande campagnes en het plukken van laaghangend fruit. Kan SEA het meeste voor je e-commerce shop betekenen? Dan beginnen we daarmee. Zo bewijzen we onszelf en met die resultaten creëren we vanzelf ruimte om te investeren in andere diensten.

Als je voor ons kiest, merk je vanzelf dat we altijd net die extra stap zetten. Heb je een vraag over een dienst die je niet bij ons afneemt? Of zit je met een andere online marketing gerelateerde vraag in je maag? Stel ze aan ons!
Heb je een sparringpartner nodig? Die heb je bij deze gevonden. Samen gaan we voor een succesvolle en langdurige samenwerking.