Wij realiseerden een omzetgroei van 200% en een conversiegroei van bijna 300% met een op maat Shopping strategie voor Combifit.
Over Combifit
Combifit is een online groothandel in de beglazingswereld. De webshop biedt alle materialen en benodigdheden voor het plaatsen van glas, behalve het glas zelf. Daarnaast verkoopt Combifit producten voor de schilderswereld.
Uitdaging
Voor Combifit is Google Shopping een waardevol kanaal om producten te verkopen. Om dit kanaal nog beter te benutten, is het belangrijk om het zoekresultaat van Shopping zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekopdracht en de zoekintentie. Aangezien bieden op zoekwoordniveau niet mogelijk is in Shopping, hebben we een strategie ontwikkeld waardoor wel geoptimaliseerd kan worden op zoekwoordniveau.
Aanpak
Het zoekwoord dat in Google wordt ingevoerd, geeft dikwijls informatie over de koopintentie. Zo maken we voor Combifit onderscheid in generieke termen, merkgerelateerde termen en productspecifieke termen. Potentiële klanten die een generieke term intoetsen, bevinden zich vaak in de oriënterende fase waarbij de kans op een aankoop gering is. Productspecifieke zoektermen resulteren relatief vaak in een aankoop in de webshop omdat deze bezoekers precies weten welke producten ze willen aanschaffen.
Alle verschillende zoektermen worden verdeeld over deze drie categorieën. Door middel van het toevoegen van uitsluitingswoorden zorgen we ervoor dat een zoekwoord maar in één categorie kan voorkomen. Elke categorie krijgt vervolgens een prioriteit en een CPC strategie. Met deze strategie zorgen we ervoor dat de bieding en de prioriteit overeenkomen met de kans dat een zoekwoord zal leiden tot een aankoop in de webshop.
Resultaat
Deze strategie zorgde ervoor dat het aantal conversies via Shopping gegroeid is met bijna 300%. Daarnaast is de omzet via Shopping gestegen met ruim 200%.

