Samen verhogen we donaties voor onderzoek naar kanker (met een slimme Ad Grants strategie!)

SUCCESVERHALEN

Samen verhogen we donaties voor onderzoek naar kanker (met een slimme Ad Grants strategie!)

SUCCESVERHALEN

Samen verhogen we donaties voor onderzoek naar kanker (met een slimme Ad Grants strategie!)

Bekendheid

landelijk toegenomen

50%

stijging in verkoopcijfers

94%

meer online sessies

Cherries on Top: samen groot durven dromen.

Over Cherries on Top

In 2022 benadert stichting Cherries on Top Tomahawk met de vraag of we onze online marketingexpertise voor hun webshop wilden inzetten. We zijn meteen geïnteresseerd, maar tot op dat moment hebben we nog nooit een non-profitorganisatie in onze portfolio gehad. We zagen een kans om een webshop verder te ontwikkelen én om iets positiefs bij te dragen aan de wereld die buiten onze niche van e-commerce bestaat. Daarom werden we nieuwsgierig: wat is Cherries on Top?

Als we de Waal oversteken, treffen we in Arnhem en Elst vijf vrienden die al jarenlang samen lief en leed delen. Plotseling krijgt het ‘leed’-gedeelte de overhand: een van de vrienden krijgt de diagnose kanker. De hechte groep ziet dat de ziekte van hun vriendin méér emoties oproept dan alleen maar verdriet en angst. Hoop, moed en strijdbaarheid voeren de boventoon in hun gesprekken over kanker. Het resultaat is de oprichting van Cherries on Top, een stichting die geld inzamelt voor baanbrekend kankeronderzoek. De vrienden slash oprichters lanceren de stichting internationaal, want kanker én kankeronderzoek houden zich niet aan grenzen. Cherries on Top vormt een platform om mensen te verbinden die actie willen ondernemen. Door middel van sponsorlopen, BBQ-feesten en zelfs baarden laten groeien komen de donaties binnen, die 100% naar kankeronderzoek gaan. Daarnaast transformeert Cherries on Top het gesprek over kanker door mutsen, shirts en wenskaarten voorzien van bemoedigende teksten in hun webshop te verkopen. Door zowel in te zetten op donaties verzamelen én online merchandise te verkopen, draagt Cherries on Top bij aan het welzijn en de overlevingskansen van iemand met kanker.

Ondanks de onuitputtelijke energie en gedrevenheid van de vrienden achter Cherries on Top is er alsnog behoefte aan externe versterking. Niemand in het team heeft een marketingachtergrond, waardoor online marketing een groot mysterie is. In hun speurtocht door het e-commercelandschap komen ze Tomahawk tegen: een partner die zowel online als fysiek altijd in de buurt was. Cherries on Top geeft de voorkeur aan een persoonlijk gesprek en voor het Nijmeegse Tomahawk hoefden ze alleen maar op de fiets te springen.

Uitdaging

De meeste webshops maken gebruik van Google Ads. Voor non-profitorganisaties biedt Google een speciaal platform: Google Ad Grants. Deze digitale omgeving geeft non-profitorganisaties een flink budget van $10.000 om naamsbekendheid te genereren. De spelregels voor bidstrategieën zijn strenger dan bij een standaard Google Ads-account, aangezien non-profitorganisaties het toegekende budget van Google toepassen. Hierdoor hoeven non-profitorganisaties hun eigen donaties niet in te zetten en kunnen ze die bewaren voor hun beoogde doel. Cherries on Top geeft Tomahawk de opdracht om ervoor te zorgen dat dit budget van Ad Grants optimaal ingezet wordt. Daarnaast liggen er andere webshopuitdagingen klaar, zoals de vraag hoe Cherries on Top de bounce-rates kan minimaliseren.

Actie

Om in aanmerking te komen voor Ad Grants, mogen organisaties in de eerste instantie maar twee dollar bieden per keyword. Voor reguliere bedrijven is dit bedrag ongelimiteerd. Om zo veel mogelijk uit het budget van Google te halen, pakt Tomahawk het anders aan.

Allereerst verhoogt Tomahawk de waarden van conversiedoelen. Voorbeelden van deze conversiedoelen zijn itemviews, de start van het checkoutproces en afgeronde aankopen. Doordat Cherries on Top wenskaarten aan hun online assortiment toevoegt, stijgen de verkoopcijfers. Met al die verschillende conversiesuccessen kunnen Tomahawk en Cherries on Top de biedstrategie aanpassen. Ze kunnen meer bieden op keywords en Tomahawk stuurt aan op een target-ROAS. Dat houdt in dat het algoritme van Google de biedingen doet en aanstuurt op de meest waardevolle conversies in een campagne. De taak die dan overblijft voor Tomahawk en Cherries on Top is dan om te bepalen wat ze terug willen krijgen aan ad spend: de ROAS.

Tomahawk ontwikkelt een duurzame strategie voor Ad Grants, maar zit ook met Cherries on Top rondom de tekentafel om een ijzersterke webshop neer te zetten. Ze zoeken samen naar oplossingen om de bounce-rates laag te houden. Tomahawk adviseert om logo’s en ‘free shipping’ prominenter te tonen op de website, zodat de website meer vertrouwen opwekt en aantrekkelijker wordt voor de beoogde klanten. Daarnaast onderzoekt Tomahawk met Cherries on Top de mogelijkheden van klantenreviews en het uitlichten van speciale productfeatures.

Resultaat

Door samen te brainstormen heeft Cherries on Top meer inzicht gekregen in hoe ze de webshop het beste kunnen opzetten. Daarnaast boekt de stichting grote vooruitgang op het gebied van conversie: door wenskaarten toe te voegen stijgen de verkoopcijfers in de webshop met 50%. We zien dat de internationale naamsbekendheid van Cherries on Top flink toeneemt. Dat blijkt uit het aantal sessies op de website: die zijn gestegen met maar liefst 94%. Momenteel is Cherries on Top vooral gericht op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Met de nieuwe conversiesuccessen is verder uitbreiden nu een mogelijkheid. Daarom is de website vertalen de volgende stap, zodat Cherries on Top in meer landen donaties kan verzamelen om kankeronderzoek te financieren.

Cherries on Top houdt het budget om de stichting draaiende te houden zo klein mogelijk. Hierdoor gaan alle donaties, opbrengsten van acties en de winst van de webshop naar het financieren van kankeronderzoek. Door kosteloos onze diensten te bieden aan Cherries on Top, dragen we bij aan de oplossing van een probleem dat een grote groep mensen treft. Net als Cherries on Top zijn wij ook een fan van ambitieuze crossborder doelstellingen en groot durven dromen. We zijn ontzettend trots dat wij een belangrijke schakel voor een stichting als Cherries on Top vormen.

Reactie Cherries on Top

“We zijn heel tevreden over de samenwerking. De communicatie is enorm prettig en elke maand ontvangen we een rapportage over hoe de advertenties presteren. Hierbij wordt ook direct verteld wat er voor volgende maand aan verbeteringen op de planning staat. Het runnen van een Google Ad Grants account is niet eenvoudig. Daar moeten we slim mee omgaan, en zelf waren we hier nooit uitgekomen. Het is echt dankzij Tomahawk dat hier nu zo’n stevige basis gelegd wordt, en we zien dat de conversies steeds beter worden. We zijn er dan ook van overtuigd dat naast de goede basis er ook nog vele hoogtepunten van onze samenwerking voor ons liggen, en we kijken dan ook echt met vertrouwen naar de toekomst. Met alle contacten die we met onze stichting internationaal zijn aangegaan is het heerlijk om zo’n fijne partij als Tomahawk om de hoek te hebben die ons helpt een wereldwijde duit in het zakje te doen van baanbrekend kankeronderzoek. Want die kankervrije wereld, die zal er komen, dat is waar we voor gaan. En wij hebben die liever een dagje eerder dan later. Tomahawk maakt hierbij een wereld van verschil, en dat is misschien net het verschil waardoor wij en velen met ons wat langer van elkaar kunnen blijven genieten.

  • Erik van der Ven, Cherries on Top

Reactie Tomahawk

“Als non-profitorganisatie zet Cherries on Top zich in voor een belangrijk doel waar helaas bijna iedereen wel een ervaring mee heeft. We vinden het daarom ook heel bijzonder dat zij ervoor kiezen om zo’n beladen onderwerp met kracht en positiviteit te benaderen, we merken dan ook dat die energie aanstekelijk is. Door de motivatie en het enthousiasme dat Cherries on Top naar elk overleg brengt, krijg je nóg meer zin om voor ze aan de slag te gaan. Het helpt daarbij dat we veel vrijheid krijgen in deze opdracht, onze ideeën worden gewaardeerd en we ontvangen direct terugkoppeling. Vanuit marketingoogpunt is dit natuurlijk ook een vette uitdaging: de spelregels zijn in de non-profitsector anders dan in wanneer je voor een for-profitorganisatie aan de slag gaat. Elk kleine succes geeft je steeds meer speelruimte waardoor je vaak meteen kan bijsturen om dat succes te vergroten.”

  • Marij, SEA Marketeer
Samen verhogen we donaties voor onderzoek naar kanker (met een slimme Ad Grants strategie!)

ONLINE MARKETING
NEDERLAND
EN OVER DE
GRENS

WIJ HELPEN JE GROEIEN

Dagelijks helpen wij e-commercebedrijven groeien in buiten-en binnenland zonder dat hier direct een torenhoog budget voor nodig is. We geloven namelijk in stapsgewijze groei. Dat begint vaak met het optimaliseren van bestaande campagnes en het plukken van laaghangend fruit. Kan SEA het meeste voor je e-commerce shop betekenen? Dan beginnen we daarmee. Zo bewijzen we onszelf en met die resultaten creëren we vanzelf ruimte om te investeren in andere diensten.

Als je voor ons kiest, merk je vanzelf dat we altijd net die extra stap zetten. Heb je een vraag over een dienst die je niet bij ons afneemt? Of zit je met een andere online marketing gerelateerde vraag in je maag? Stel ze aan ons!
Heb je een sparringpartner nodig? Die heb je bij deze gevonden. Samen gaan we voor een succesvolle en langdurige samenwerking.

GARMUNDO

SEA omzetgroei in DE en NL resp. met 250% en 400%

Door de SEA-structuur, zoektermen en kanalen af te stemmen op potentiële klanten, is de SEA omzet in DE en NL resp. met 250% en 400% gegroeid.

Uitdaging

Garmundo vroeg onze hulp bij het realiseren van een grotere omzet via de Nederlandse en Duitse webshops. Bij deze groei was het belangrijk om rekening te houden met de sterke seasonality waar Garmundo mee te maken heeft. Daarnaast was het ook een uitdaging om verschillende zoektermen voor een plant in een effectieve SEA-structuur te gieten.

Resultaat

De SEA-strategie en bijbehorende optimalisaties hebben geleid tot een mooie omzetgroei in Nederland én Duitsland. In de piekperiode (voorjaar 2020) steeg de omzet van de Duitse SEA campagnes met maar liefst 250% en de omzet van de Nederlandse SEA campagnes zelfs met meer dan 400%.

Schuiven naar boven