Kies jij de juiste Duitse zoekwoorden voor je SEA campagne?

Met 16% is Duits de meest gesproken moedertaal in de EU, waaronder in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In deze drie landen gebruik je dan ook gewoon Duitse zoekwoorden in je SEA campagnes, zo moeilijk is dat niet, toch? Falsch! De verschillen in taal zijn groot, zelfs binnen Duitsland. Verschillen die voortkomen uit de invloed van andere landen op de Duitse geschiedenis.

Tijd voor een campagne

We nemen carnaval als voorbeeld. Dit feest is populair in Duitsland. Op de Duitse vertalingen Karneval, Fasching, Fasnacht en Fastnacht zit potentie:

Zoekopdrachten feb ’19 Zoekopdrachten / Ads bereik
Nordrhein-Westfalen 119.880 0,60%
Rheinland-Pfalz
23.200 0,49%%
Mecklenburg-Vorpommern 2.820 0,15%
Bayern 63.900 0,36%
Oostenrijk 305.290 3,75%
Zwitserland 308.100 4,68%

Maar als je wat dieper kijkt, wordt het ingewikkelder. Want verschillende vertalingen hebben de voorkeur in verschillende deelstaten (bundesländer). Hieronder het aantal zoekopdrachten per vertaling in percentages.

Karneval Fasching Fasnacht Fastnacht
Nordrhein-Westfalen 92% 6% 1% 2%
Rheinland-Pfalz 43% 28% 6% 23%
Bayern 15% 77% 3% 5%
Oostenrijk 1% 99% 0% 0%
Zwitserland 1% 1% 98% 1%

Dikgedrukt: het hoogste % zoekopdrachten per deelstaat/land (horizontaal)
Onderstreept: het hoogste % zoekopdrachten per vertaling (verticaal)

In Rheinland-Pfalz wordt het meest gezocht op Karneval en is dit het belangrijkste zoekwoord. Maar als je Fastnacht niet meeneemt, laat je 23% van het zoekvolume liggen. In Oostenrijk is Fasching het populairst is en in Zwitserland Fasnacht.

Nog meer verschil in zoekwoorden

Als je een rendabele campagne wilt draaien, moet je rekening houden met lokalisatie en geen zoekvolume laten liggen. En dan ontkom je er niet aan om rekening te houden met de verschillen in vertaling per deelstaat én landvertalen per deelstaat. Carnaval is namelijk geen uitzonderingsgeval, kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

Zoekterm: broodje

Brötchen Rundstuck Schrippe Semmel Weckerl Weggli
Nordrhein-Westfalen 6600 40 590 1000 20 20
Hamburg 880 70 140 170 10 10
Mecklenburg-Vorpommern 390 10 50 50 10 10
Berlijn 1300 30 720 390 10 10
Beieren 2400 30 480 1900 70 20
Oostenrijk 1900 10 390 2400 590 20
Zwitserland 880 10 110 390 10 880

– Dikgedrukt: het hoogste aantal zoekopdrachten per deelstaat/land (horizontaal)
Onderstreept: het hoogste aantal zoekopdrachten per vertaling (verticaal)

Zoekterm: zakje

Sack Beutel Tüte Stanitzl Stackerl Säckel
Nordrhein-Westfalen 1300 1000 1000 40 30 40
Mecklenburg-Vorpommern 90 90 70 10 10 10
Brandenburg 140 170 110 10 10 10
Baden-Württemberg 720 590 590 30 20 90
Beieren 880 720 590 90 30 70
Oostenrijk 480 590 390 1000 590 70
Zwitserland 480 390 260 20 10 10

– Dikgedrukt: het hoogste aantal zoekopdrachten per deelstaat/land (horizontaal)
Onderstreept: het hoogste aantal zoekopdrachten per vertaling (verticaal)

Maar waarom wordt de vertaling Säckel het meest gebruikt in Baden-Württemberg, maar nauwelijks in Mecklenburg-Vorpommern? Dat is een verschil tussen Noord- en Zuid-Duitsland. Waarom er in Nordrhein-Westfalen het meest gezocht wordt op Sack, maar in Brandenburg op Beutel is een verschil tussen Oost- en West-Duitsland.

Waarom zoveel verschil in zoekwoorden?

Om antwoord te geven op deze vraag gaan we enkele eeuwen terug in de tijd. Duitsland heeft namelijk een rijke geschiedenis. De samenstelling van het land is door de jaren heen enorm veranderd. Iets waar je als Nederlander niet bij stilstaat, wij hebben hier immers een stuk minder mee te maken gehad.

Het begon voor 1648: Zwitserland

Voordat de Zwitserse onafhankelijkheid door de Europese staten werd geaccepteerd, maakte de Zwitserse steden een belangrijk onderdeel uit van de Duitse cultuur. Zo is standaard Duits (Hochdeutsch) de officiële schrijftaal in het grootste deel van het land. De spreektaal zijn Zwitsersduitse (Schwyzerdütsch) dialecten. Ook is er een overlap in tradities tussen Zwitserland en Zuid-Duitsland. Zo worden in het Zuid-Duitse Baden-Württemberg en Noord-Zwitserse Basel wordt carnaval gevierd met de Schwäbisch-alemannische Fastnacht.

Tussen 1648 en 1871: Noord- en Zuid Duitsland

Verschil zoekwoorden Noord- en Zuid Duitsland

De verschillen tussen Noord en Zuid-Duitsland vinden hun oorsprong in de 19de eeuw. Pruisen werd gezien als belangrijkste staat in het noorden, Oostenrijk , Beieren, Baden en Württemberg waren het belangrijkst in het zuiden. In 1866 brak de Duitse Oorlog uit, uitgevochten tussen keizerrijk Oostenrijk en koninkrijk Pruisen. Pruisen won en stichtte met bondgenoten de Noord-Duitse Bond op. Oostenrijk en de Zuid-Duitse staten werden uitgesloten.

Het noorden en zuiden vonden elkaar pas weer in de strijd tegen Frankrijk in 1870. Na deze overwinning ontstond het Duitse rijk. Inmiddels zijn de verschillen tussen Noord en Zuid-Duitsland vervaagd. Je komt ze vooral tegen in de taal (Oberdeutsch versus Mittel- en NiederDeutsch).

Tussen 1914 en 1945: Oostenrijk

Tussen 1648 en 1871 had Oostenrijk veel invloed op de Duitse cultuur. Hoewel dit veranderde na de Duitse oorlog, bleef de relatie tussen beide landen belangrijk. Tijdens WOI waren Duitsland en toenmalig Oostenrijk-Hongarije bondgenoten. In 1938 sloot Oostenrijk zich aan bij Duitsland en werd Ostmark een provincie van het Derde Rijk. Het Oostenrijk zoals we nu kennen, kwam tot stand in 1945.

De taal in Oostenrijk is vrijwel hetzelfde als het Duits, maar met Oostenrijks dialecten. De invloed van Oostenrijk zie je vooral in de Zuid-Duitse deelstaten. De cultuur van de Zuid-Duitse deelstaten Beieren en Baden-Württemberg is meer verwant met die van Oostenrijk.

Tussen 1949 en 1990: West- en Oost Duitsland

Verschil zoekwoorden Noord- en Zuid Duitsland

Bondsrepubliek Duitsland bestond uit West-Duitsland (BRD) en Oost-Duitsland (DDR), gescheiden door de Berlijnse muur vanaf 1961. In de BRD heerste democratie. De DDR was communistisch vanwege de bevrijding van het oosten door de Sovjetunie in 1945.

Met de val van de muur kwam in 1989 een eind aan de tweedeling. De districten waaruit de DDR bestond werden opgeheven en als 5 “neue bundesländer” toegevoegd aan Duitsland. In 1990 werd het land verenigd tot het Duitsland van nu. Toch zie je de gevolgen van het gescheiden leven nog steeds terug in de economie, politiek en godsdienst.

Zo was er vrijheid van godsdienst in de DDR, maar werd de kerk in gaten gehouden door de Stasi. Kerklid zijn was niet bevorderlijk voor je carrière. Daarom is het merendeel van de bevolking in de “neue bundesländer” ook nu nog atheïst. De rest van het land is vooral katholiek of protestants. Dit verklaart het lagere aantal zoekopdrachten op het woord Gottesdienst (godsdienst) in Oost-Duitsland, zoals je hieronder kunt zien.

Zoekopdr. feb ’18 – mrt ’19 Zoekopdr. / Ads bereik
Nordrhein-Westfalen West 2900 0,015%
Rheinland-Pfalz West 720 0,015%
Mecklenburg-Vorpommern Oost 140 0,008%
Brandenburg Oost 210 0,007%
Baden-Württemberg West 2400 0,020%
Bayern West 2900 0,016%

Wil jij in Duitsland campagnes draaien op de juiste Duitse zoekwoorden? Native kennis is hierbij een must. Onze native Duitse SEA marketeers kunnen je hier eenvoudig bij helpen! Neem  contact met ons op en samen gaan we aan de slag met het targeten op de juiste zoekwoorden.