Je kwaliteitsscore verbeteren met deze 15 tips

Blog

Je kwaliteitsscore verbeteren met deze 15 tips

Blog

Je kwaliteitsscore verbeteren met deze 15 tips

Sluiten de zoekwoorden in jouw Google Ads campagnes perfect aan op de verwachtingen van je bezoekers? Mooi! Dat zal je terugzien in je kwaliteitsscore. En we weten allemaal: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt voor een klik. Daarbij is de kwaliteitsscore één van de bepalende factoren voor jouw advertentiepositie. Hoe dit allemaal wordt berekend? Daar hoef je maar twee formules voor te onthouden:

Kwaliteitsscore (kw-score)

Ad Rank (advertentiepositie)

Je kwaliteitsscore verbeteren is dan ook een no-brainer. Maar hoe doe je dit? Ga er even goed voor zitten en ontdek precies hoe jij die Google Ads score verbeteren kan!

Onze 15 tips

1. Zet het exacte zoekwoord in de koptekst

Als je biedt op het zoekwoord ‘Tomahawk T-shirt kopen’, maar in de koptekst van je advertentie ‘Koop een Tomahawk T-shirt’ gebruikt, dan bestaat de kans dat je 1 of 2 kw-punten laat liggen. Probeer dit te voorkomen! En als je dan toch bezig bent, zet het zoekwoord ook direct aan het begin.

2. Gebruik exacte zoekwoorden

Inspelend op de vorige tip: exacte zoekwoorden krijgen over het algemeen een hogere kw-score dan bredere zoekwoorden. Je kwaliteitsscore verbeteren is dus al mogelijk door in je advertenties een brede zoekterm om te zetten in een exacte. Probeer het een keer!

3. Check je CTR op advertentie- en zoekwoordniveau

Zoekwoorden en advertenties met een hoge CTR geven een betere kw-score. Een eenduidig antwoord op de vraag “wat is een goede CTR” is er niet. Een CTR van 5% (100 vertoningen, 5 kliks), is prima voor een advertentie op positie 8, maar slecht voor een advertentie op positie 1. Kortom, goed checken die CTR’s!

4. Check de relevantie van je zoekwoord

Zoekwoorden komen met een gebruikersintentie. Een zoekopdracht als “Hoe werkt de aandelenmarkt” heeft geen commerciële gebruikersintentie, maar gaat om informatie-winning. De gemiddelde CTR op zulke zoektermen in advertenties is altijd laag. Erop bieden kan, maar hiermee een hoge kw-score binnen harken is moeilijk.

5. Bekijk de concurrentie op je zoekwoord

Op sommige zoekwoorden wordt meer geadverteerd dan op andere. Als jij matig geoptimaliseerde campagnes levert, terwijl andere adverteerders juist perfect geoptimaliseerde accounts hebben, dan zal jouw kw-score lager zijn. Gebruik deze kennis in jouw voordeel en haal die betere kw-score binnen!

6. Bied eens op branded zoektermen

Bieden op eigen merknaam blijft tricky business. Maar feit blijft: je eigen merknaam als zoekwoord heeft gewoon vaak een hoge CTR. Draaien er in jouw account campagnes met zeer hoge CTR’s? Dan is het zomaar mogelijk dat de kw-score op account niveau toeneemt en dus uiteindelijk ook op non-branded zoekwoorden.

7. Gebruik advertentie-extensies

Advertentie extensies: gebruik jij ze al? Dit is de vraag die we je in onze vorige blogpost stelde. Als jij je CTR een boost wil geven, zet ze dan in! Sitelinks, de highlight-extensie, oproep-extensie, locatie-extensie, maak er gebruik van als ze relevant zijn voor jouw webshop! Gratis extra advertentieruimte is altijd mooi meegenomen.

8. Reviews toevoegen helpt

Verzamel reviews op door Google geselecteerde websites, zorg ervoor dat je voldoet aan de minimale eisen en zie hoe Google Ads de verkoperreviews vanzelf oppakt! De oranje sterren vallen lekker op in je advertentie. Daarbij zorgt ook dit voor een boost in CTR en dit beïnvloedt jouw kw-score weer positief.

9. Ontspan, een hogere CTR realiseren kost gewoon tijd

Ga niet als een malle een aantal dagen lang de gemiddelde CPC verhogen. Je komt dan misschien wel op een toppositie waardoor de CTR toeneemt, maar het is een fabeltje dat een hogere positie impact heeft op de kw-score. Dus heb geduld, die hogere CTR’s komen wel.

10. Plaats zeker drie advertenties per advertentiegroep.

Schrijf jij per advertentiegroep meerdere advertenties, dan wordt dit beloond door Google Ads. Na verloop van tijd zul je namelijk zien welke advertentie het beste presteert. De ‘winnaar’ laat je aan staan, de ‘verliezer’ zet je op pauze en vervolgens schrijf je een nieuwe variant!

11. Optimaliseer je URL

De URL waarnaar je advertentie verwijst heeft effect op de kw-score. Zorg voor zoekmachine vriendelijke URL’s met het exacte zoekwoord. Dus geen www.www.tomahawk.nl/shop/123Uiiaatshirt, maar www.www.tomahawk.nl/tomahawk-t-shirt-kopen.

12. Een kortere laadsnelheid is altijd beter

Alles moet snel, snel, snel. Meer dan de helft van je bezoekers haakt af bij een laadtijd van meer dan 3 seconden. Google Ads controleert je laadtijd en bij een check ontvang je directe verbeterpunten. Voer deze door en je wordt beloond in kw-score. En dat niet alleen: een snelle site converteert ook sneller.

13. Zorg voor de juiste content

Het spreekt vast voor zich, maar de url waarnaar je verwijst in de advertentie moet ook écht gaan over het zoekwoord waarop je biedt. Geef bezoekers wat ze verwachten! En controleer ook gelijk of je content SEO geoptimaliseerd is. Headers, title tags, keywords – zorg ervoor dat het zoekwoord goed is verwerkt.

14. Hoe sterker je account, hoe beter

Hoewel niet bevestigd door Google, leert ervaring dat een sterk Google Ads account bijdraagt aan een betere kw-score. Wanneer jij een lange tijd sterk adverteert in Google Ads, is jouw score hoger dan die van een nieuw account. Dat betekent ook dat na jarenlang matig adverteren, een nieuw account aanmaken een goed idee is!

15. Blijf optimaliseren en Google Ads beloont

De kw-score op zoekwoordniveau optimaliseren, zorgt ervoor dat jouw advertentiepositie stijgt zonder de maximale CPC te verhogen. Na verloop van tijd kun je zelfs je maximale CPC verlagen zodat de gemiddelde CPC’s dalen. Dit betekent meer kliks uit hetzelfde budget zodat je totale advertentiekosten afnemen!

Neem contact op

De kwaliteitsscore verbeteren en daarmee kosten besparen is voor ons dagelijks kost. Neem contact met ons op en samen werken we aan de juiste strategie voor jouw webshop!

Je kwaliteitsscore verbeteren met deze 15 tips

Hi!

Eén van de specialisten.
IK HELP JE GRAAG VERDER

Neem contact met ons op.

Schuiven naar boven