Geef jezelf ‘bloot’ met Instagram Stories

Blog

Geef jezelf ‘bloot’ met Instagram Stories

Blog

Geef jezelf ‘bloot’ met Instagram Stories

Instagram Stories biedt je de kans het gezicht achter de website of webshop te laten zien. Jouw gezicht dus! Wat zijn de voordelen van deze functie? En hoe kun je het inzetten voor je bedrijf?

Even terug naar de basis

Instagram is hét social mediaplatform dat helemaal in het teken staat van foto’s delen en inspiratie opdoen. Van vakantiefoto’s tot perfect gemaakte pizza’s, bijna alles is deelbaar op Instagram. Er zijn zo’n 4,8 miljoen Instagramgebruikers in Nederland en de app is vooral populair onder jongeren en mensen tussen de 20 en 39 jaar.

Inmiddels is ook dit social mediaplatform in de wereld van de korte verhaaltjes gedoken. Het werkt als volgt: in de timeline staat bovenin een balk met profielfoto’s van mensen die je volgt. De profielfoto’s krijgen een rode rand wanneer één van hen een nieuwe foto of video heeft toegevoegd aan zijn of haar story. Je kunt daarop klikken door de nieuwe post te zien en ook reageren. De oude introductievideo van Instagram Stories:

Maar je kon toch al foto’s delen op Instagram?

Dat klopt. Instagram staat bekend om het delen van ‘de perfecte foto’, waardoor de lat te hoog zou liggen om even snel ‘een momentje’ te delen met je Instagramvolgers. Het aantal posts op dit medium daalt en Instagram Stories is een goede manier om het medium toegankelijker te maken.

Een voordeel ten opzichte van de reguliere Instagramtimeline is dat je in plaats van één foto te delen, je meerdere beelden en video’s van maximaal 60 seconden kunt plaatsen. Dat betekent dat je een verhaal kunt vertellen.

De Instagram Stories die je maakt verdwijnen na 24 uur, tenzij je ze toevoegt aan je Instagram Stories Highlights. Deze highlights staan direct onder je bio. Het is dus een ideale manier om je mooie galerij niet te vervuilen met foto’s die je even snel wilde delen met je volgers maar niet mooi genoeg zijn voor je reguliere timeline.

Is dat idee niet gejat van Snapchat?

Jawel. Snapchat is een sociaal medium waarop mensen foto’s kunnen delen (inclusief emoji’s en tekst) met hun netwerk. Die foto’s zijn slechts kort beschikbaar. Met het invoeren van de Stories hoopt Instagram dat mensen meer tijd gaan spenderen in de app. Waar je bij Instagram rustig door je timeline kunt scrollen en drie dagen later nog content kunt lezen van een halve week geleden, kunnen de Stories dus verdwijnen. Hierdoor word je als gebruiker gedwongen regelmatig updates te checken.

Wat is het verschil tussen Snapchat Stories en Instagram Stories?

Beide functionaliteiten bieden de optie (opgemaakte) foto’s te plaatsen die vanzelf weer verdwijnen. Een voordeel dat Instagram heeft ten opzichte van Snapchat, is dat Instagram Stories over het algemeen als gebruiksvriendelijker wordt ervaren en je verhalen meer kans hebben om bekeken te worden doordat het medium een groter bereik heeft. Bovendien zit de functie in een app die de gebruikers al kennen, waardoor zij eerder geneigd zijn hem te gaan gebruiken dan wanneer ze een hele nieuwe app zouden moeten downloaden. Ook handig voor jou, want jij kunt deze functie makkelijk ‘uitproberen’ als je al in het bezit bent van een Instagramaccount.

Makkelijk foto’s bewerken met Instagram Stories. Bron: Instagram.

Voor welke bedrijven is Instagram Stories geschikt? En hoe zet je het in?

Instagram en Instagram Stories kunnen ideaal zijn voor de meest uiteenlopende bedrijven. Waar Snapchat vooral gericht is op de jongere doelgroep en geschikt is voor hippe en avontuurlijke bedrijven, biedt Instagram (Stories) mogelijkheden voor:

  • Bedrijven waarbij foto’s van toegevoegde waarde zijn;
  • Bedrijven met een jonge doelgroep: zo’n 75% van de jongeren gebruikt Instagram en bijna 50% van 20 tot 39-jarigen gebruikt Instagram.
  • Informele bedrijven die naast de bedrijfsgerelateerde info op hun feed, de lezer ook een kijkje achter de schermen willen bieden om zo de betrokkenheid te vergroten (en waarvan de volgers dat natuurlijk ook kunnen waarderen);
  • Bedrijven die lokaal bekendheid willen genieten. Je kunt namelijk updates geotaggen (er een GPS-coördinaat aan toevoegen) en bovendien kunnen gebruikers inchecken op plekken waar ze zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een foto van de nieuwe collectie die is binnengekomen of toon beelden waarop je bezig bent met de winnaar kiezen van een winactie. Jij en je medewerkers ‘komen tot leven’ waardoor de band tussen je volgers en je bedrijf (nog) persoonlijker wordt. Je kunt de mooie foto’s die bedrijfgerelateerd zijn delen via je Instagramtimeline, en de andere ‘backstage’-foto’s via Stories. Een mooie manier om de leuke achter-de-schermenfoto’s en de zakelijke aspecten van je business gescheiden te houden, maar toch een persoonlijke band te creëren met je volgers. Bovendien kunnen zij er zelf voor kiezen of ze behoefte hebben aan die Stories, waardoor je ze niet met allerlei ongewenst kiekjes overlaadt.

Wat zijn de voordelen van Instagram Stories?

  • Je kunt zien hoeveel personen en wie je Story hebben gezien, zodat jij je toekomstige Stories daarop kunt aanpassen;
  • Je kunt dingen uitproberen zonder meteen je huidige groep volgers kwijt te raken als het niet succesvol blijkt te zijn;
  • Je profiel met rode rand bovenin het account van gebruikers die je volgen trekt mooi de aandacht;
  • Je kunt jezelf onderscheiden van je concurrenten door echte unieke foto’s te publiceren en je creativiteit erop los te laten met behulp van de emoji’s, tekst, brushes en de filters;
  • Je kunt foto’s uit je galerij van je telefoon kiezen die maximaal 24 uur geleden gemaakt zijn, waardoor je ze niet meteen hoeft te delen als dat even niet uitkomt;
  • Is je creatie een succes in Stories? Bewaar deze dan als Instagram Story Highlight;
  • Met de introductie van Instagram Shopping hoef jij je niet alleen meer te richten op branding en engagement, maar kun je ook converteren via Instagram, óók in Stories;
  • Dankzij het Instagram Business-account heb je beter inzicht in de statistieken.

Wat zijn de voordelen van Instagram Stories?

  • Je kunt kortingscodes geven die verdwijnen en zo je volgers dwingen regelmatig jouw updates te checken;
  • Je nieuwe collectie introduceren (en combineren met Instagram Shopping)
  • Laten zien hoe de voorbereidingen van een evenement of festival verlopen om jouw volgers te stimuleren een kaartje te kopen;
  • Eeen nieuwe collega voorstellen om je bedrijf een gezicht te geven;
  • Je producten tonen op een andere manier als in je webshop om je volgers inspiratie te geven of op te vallen;
  • Laten zien dat je aan het werk bent. Maak een foto terwijl je een cursus geeft of toon een foto van een stapel ingepakte dozen, iets wat je volgers een kijkje achter de schermen geeft;
  • Interessante weetjes delen achter je bedrijf, laat de plek zien waar jullie je inspiratie opdoen voor nieuwe producten, maak een foto van een moodboard of plaats een foto van de vrijdagmiddagborrel;
  • Een rondleiding geven in je bedrijf zodat de afstand tussen jou en je volgers kleiner wordt. Wie vindt het nou niet interessant om te weten hoe het product gemaakt wordt of je dienst tot stand komt?

Waar moet je op letten?

Instagram kan erg waardevol zijn voor je online business en het is leuk om telkens nieuwe en (als het even kan) creatieve updates te plaatsen. Houd echter ook rekening met het feit dat het inrichten van zo’n account en het plaatsen van updates, veel tijd in beslag neemt. Bovendien moet je ervoor waken niet zomaar lukraak te gaan posten, maar moet je weten hoe je nuttige posts publiceert.

Maak je al gebruik van Instagram voor je bedrijf? Dan is de overstap naar Stories niet groot. Uiteraard is het evengoed belangrijk te weten waaraan je begint. Zo is het zaak niet dezelfde posts ook op Snapchat of ander media te delen, elk medium is anders. 

Neem contact op

Wil je ook aan de slag met Instagram? Wij gaan graag voor je aan de slag met een goede social strategie en de inzet van social advertising.

Geef jezelf ‘bloot’ met Instagram Stories

Hi!

Eén van de specialisten.
IK HELP JE GRAAG VERDER

Neem contact met ons op.

Schuiven naar boven