De 4 beste webshop automations

Blog

De 4 beste webshop automations

Blog

De 4 beste webshop automations

Veel webshops zijn zo gefocust op het werven van nieuwe klanten, dat ze hun bestaande klanten bijna vergeten. Zonde, want het is maar liefst vijf keer goedkoper om omzet bij bestaande klanten te genereren. Lees hier welke vier automations niet mogen ontbreken.

De vraag “welke mails moet ik versturen” horen we regelmatig voorbij komen. Het snelste resultaat wordt gegenereerd als mails worden afgestemd op browse- of bestelgedrag. Een waardevolle tool die we hierbij gebruiken is een RFM-analyse. Hiermee delen we klanten in op basis van hun bestelgedrag: hoe lang ze klant zijn, hoeveel aankopen ze hebben gedaan en hoeveel ze besteden. Met deze data kunnen we vervolgens één van de onderstaande automations inrichten. 

Meer weten over automations?

Niet bekend met een RFM-analyse? Lees dan ons whitepaper. Van nieuwsbrieven naar automations: hiermee halen we het maximale uit een klantenbestand. 

1. Abandoned cart automation

Gemiddeld verlaat 70% van de bezoekers hun winkelwagen zonder af te rekenen. De reden hiervan is niet per definitie desinteresse. Het kan al zoiets simpels zijn als het niet bij de hand hebben van een bankpas. Omdat klanten een koopintentie hebben, zijn verlaten winkelwagen mails doorgaans een van de best converterende mails die webshops versturen.

In onderstaand voorbeeld speelt DNA-test leverancier 23andMe goed in op het verlangen van hun doelgroep om hun genetische herkomst te achterhalen. Ze focussen in de mail niet op de aanschaf van het product, maar op het bevredigen van de behoefte.

Voorbeeld verlaten winkelwagen e-mail 23andMe

2. Back-in-stock notifications

Wanneer een webshop te maken heeft met producten die uit voorraad gaan, is het natuurlijk zonde als een geïnteresseerde bezoeker op zo’n productpagina terechtkomt. Om alsnog te profiteren van deze interesse, is het verstandig om bezoekers te vragen of ze hun e-mailadres achter willen laten, zodat ze een notificatie krijgen wanneer het product weer op voorraad is.

Dat dit niet ingewikkeld hoeft te zijn bewijst onderstaand voorbeeld van Zalando. Door te vermelden hoeveel items er nog op voorraad zijn en hoeveel andere kopers op het product wachten, creëren we meer urgentie.

Voorbeeld back-in-stock e-mail Zalando

3. Replenishment automation

Zitten er verbruiksartikelen in het assortiment? Deze worden na verloop van tijd opnieuw aangeschaft. Voorkom dat klanten opnieuw gaan zoeken naar het product en wellicht bij een concurrente belanden, door geautomatiseerde herinneringsmails. Replenishment mails zijn efficiënt om terugkerende omzet te genereren. Met gemiddelde open ratio’s van 50-60% en gemiddelde click ratio’s van 40-50%, mag het duidelijk zijn dat ze werken.

Een verbruiksartikel (of consumptieproduct) wordt gedefinieerd als een product dat tijdens het gebruik wordt opgemaakt. Hieronder vallen levensmiddelen, maar ook producten die door verbruik, verbranding, slijtage of vervuiling een beperkte levensduur hebben. Denk bijvoorbeeld aan voeding, brandstof, medicijnen, kantoorartikelen, verzorgingsproducten, bakstenen voor een metselaar, schoonmaakmiddelen en niet-oplaadbare batterijen.

Onderstaand voorbeeld van Drugstore.com (nu Walgreens) is simpel, maar effectief genoeg voor simpele huishoudartikelen.Het is tevens mogelijk om in deze mails andere relevante producten of een upsell laten zien.

Voorbeeld replenishment e-mail Drugstore.com

4. Winback automation

Een RFM-analyse identificeert eenvoudig klanten die in het verleden veel kochten, maar nu al een tijdje niets meer hebben besteld. Door deze klanten winback e-mails te sturen kunnen we nog een laatste poging doen om hen terug te winnen. Deze mail mag echt wel wat gedurfder zijn dan normaal, omdat dit in feite een laatste kans is. Zorg ervoor dat de mail opvalt in de inbox en doe een opvallend aanbod; ‘an offer they can’t refuse’. Bedenk van tevoren welk budget aan deze klant moet worden uitgegeven en blijf trouw aan het merk.

Lukt het echt niet meer om de klant te activeren, dan is het interessant om te achterhalen waarom een klant niet meer bestelt. Is de behoefte aan het product afgenomen of kan men bij een concurrent een betere prijs krijgen? Met deze waardevolle feedback zijn we in staat om het aanbod voor andere klanten aan te scherpen.

In onderstaand voorbeeld van Birchbox, een beauty subscription service, wordt een gratis beauty blender (make-up sponsje) weggegeven. Dit product is gewild bij de doelgroep en kan net dat duwtje in de rug geven, om weer een abonnement af te sluiten.

Voorbeeld winback e-mail Birchbox

Neem contact op

Kun je hulp gebruiken met de content voor je geautomatiseerde e-mails? Ontdek wat onze content marketeer voor je kan betekenen.

De 4 beste webshop automations

Hi!

Eén van de specialisten.
IK HELP JE GRAAG VERDER

Neem contact met ons op.

Schuiven naar boven