De 4 beste automations voor je webshop

De 4 beste automations voor je webshop - Tomahawk
Veel webshops zijn zo gefocust op het werven van nieuwe klanten, dat ze hun bestaande klanten bijna vergeten. Zonde, want het is maar liefst vijf keer goedkoper om omzet bij je bestaande klanten te genereren. In deze blogpost lees je welke vier automations in jouw webshop niet mogen ontbreken.

De vraag “welke mails moet ik versturen” horen we regelmatig voorbij komen. Je zult het snelst resultaat zien als je mails afstemt op browse- of bestelgedrag. Een waardevolle tool die je hierbij kunt gebruiken is een RFM-analyse. Hiermee deel je klanten in op basis van hun bestelgedrag: hoe lang ze klant zijn, hoeveel aankopen ze hebben gedaan en hoeveel ze besteden. Met deze data kun je vervolgens één van de onderstaande automations inrichten!

Meer weten over automations?

Ben je niet bekend met een RFM-analyse? Lees dan ons whitepaper Van nieuwsbrieven naar automations: haal jij het maximale uit je klantenbestand? waarin we je alles uitleggen over dit model.

1. Abandoned cart automation

Gemiddeld verlaat 70% van je bezoekers hun winkelwagen zonder af te rekenen. De reden hiervan is niet per definitie desinteresse. Het kan al zoiets simpels zijn als het niet bij de hand hebben van een bankpas. Omdat klanten een koopintentie hebben, zijn verlaten winkelwagen mails doorgaans een van de best converterende mails die webshops versturen.

In onderstaand voorbeeld speelt DNA-test leverancier 23andMe goed in op het verlangen van hun doelgroep om hun genetische herkomst te achterhalen. Ze focussen in de mail niet op de aanschaf van het product, maar op het bevredigen van de behoefte.

Voorbeeld verlaten winkelwagen e-mail 23andMe

2. Back-in-stock notifications

Wanneer je in je webshop te maken hebt met producten die uit voorraad gaan, is het natuurlijk zonde als een geïnteresseerde bezoeker op zo’n productpagina terecht komt. Om alsnog te profiteren van deze interesse, kun je bezoekers vragen of ze hun e-mailadres achter willen laten, zodat je ze een mailtje kunt sturen wanneer het product weer op voorraad is.

Dat dit niet ingewikkeld hoeft te zijn zie je aan het onderstaande voorbeeld van Zalando. Je kunt nog meer urgentie creëren door te vermelden hoeveel items je nog op voorraad hebt en hoeveel andere kopers op het product wachten.

Voorbeeld back-in-stock e-mail Zalando

3. Replenishment automation

Heb jij verbruiksartikelen in je assortiment? Deze worden na verloop van tijd opnieuw aangeschaft. Door je klanten hier met geautomatiseerde mails aan te herinneren, voorkom je dat klanten opnieuw gaan zoeken naar het product en wellicht bij een concurrent belanden. Replenishment mails zijn een eenvoudige manier om terugkerende omzet te genereren. Met gemiddelde open ratio’s van 50-60% en gemiddelde click ratio’s van 40-50%, mag het duidelijk zijn dat ze werken.

Een verbruiksartikel (of consumptieproduct) wordt gedefinieerd als een product dat tijdens het gebruik wordt opgemaakt. Hieronder vallen levensmiddelen, maar ook producten die door verbruik, verbranding, slijtage of vervuiling een beperkte levensduur hebben. Denk bijvoorbeeld aan voeding, brandstof, medicijnen, kantoorartikelen, verzorgingsproducten, bakstenen voor een metselaar, schoonmaakmiddelen en niet-oplaadbare batterijen.

Onderstaand voorbeeld van Drugstore.com (nu Walgreens) is simpel, maar effectief genoeg voor simpele huishoudartikelen. Je kunt in deze mails ook andere relevante producten of een upsell laten zien.

Voorbeeld replenishment e-mail Drugstore.com

4. Winback automation

Met een RFM-analyse identificeer je eenvoudig klanten die in het verleden veel bij je kochten, maar nu al een tijdje niets meer hebben besteld. Door deze klanten winback e-mails te sturen kun je nog een laatste poging doen om hen terug te winnen. Deze mail mag echt wel wat gedurfder zijn dan normaal, omdat dit in feite je laatste kans is. Zorg ervoor dat je mail opvalt in de inbox en doe een opvallend aanbod, een ‘offer they can’t refuse’. Bedenk van tevoren wat je aan deze klant wilt uitgeven en blijf trouw aan je merk.

Lukt het je echt niet meer om je klant te activeren, dan is het interessant om te achterhalen waarom een klant niet meer bij je besteld. Hebben ze niet langer behoefte aan jouw product of kunnen ze bij een concurrent een betere prijs krijgen? Met deze waardevolle feedback kun je jouw aanbod voor andere klanten vervolgens aanscherpen.

In onderstaand voorbeeld van Birchbox, een beauty subscription service, wordt een gratis beauty blender (make-up sponsje) weggegeven. Dit product is gewild bij de doelgroep en kan net dat duwtje in de rug geven, om weer een abonnement af te sluiten.

Voorbeeld winback e-mail Birchbox

Neem contact op

Kun je hulp gebruiken met de content voor je geautomatiseerde e-mails? Ontdek wat onze content marketeer voor je kan betekenen.

De 4 beste automations voor je webshop
Schuiven naar boven