E-commerce in Duitsland: is het gras groener aan de overkant?

Je hebt er vast wel eens over nagedacht, Duitsland veroveren met je webshop. Voor veel ondernemers is Duitsland de eerste horde in een internationale uitrol. Het land ‒ met een e-commerceomzet van €48,9 mld. in 2017 ‒ lonkt. Toch lukt het lang niet iedereen om succesvol te worden in Duitsland.

In deze blogpost delen we Duitse e-commerce statistieken en de belangrijkste verschillen tussen de Duitse en Nederlandse markt. Lees het whitepaper Verleg de grenzen van je webshop: hoe behaal je resultaat in Duitsland? om alles te weten komen over een succesvolle webshop lancering bij onze Oosterburen.

Internetgebruik & snelheid

Hoewel de internetpenetratie in Nederland nog altijd hoger ligt dan in Duitsland (96% tegen 91% respectievelijk), steeg het internetgebruik in de afgelopen zes jaar wel veel sneller dan in Nederland. Waar de percentages wat betreft internetgebruik steeds dichter bij elkaar komen te liggen, zijn de verschillen op het gebied van internetsnelheid nog groot. Nederlandse internetaansluitingen zijn bijna de helft sneller dan die in Duitsland. Vooral in landelijke gebieden laat de internetsnelheid te wensen over. Houd er dus rekening mee dat al die leuke toeters en bellen die je website in Nederland gebruiksvriendelijker maken, in Duitsland de gebruikerservaring kunnen verslechteren.

Gigantische potentie

Duitsland is een groot land, met 88,2 mln. inwoners is de Duitse e-commercemarkt vijf keer zo groot als de Nederlandse (17,2 mln. inwoners). Hoewel het aantal Duitsers dat online kocht wat lager ligt dan hier (75% versus 79%) en ze iets minder besteden (€1.274,00 versus €1.697,04), doen Duitsers absoluut gezien nog altijd twee keer zoveel online aankopen dan Nederlanders. De totale e-commerceomzet in Duitsland onderschrijft dit beeld (€48,9 mld versus €22,51 mld).

Dé Duitse internetgebruiker

Ken je hem: dé Duitser? Net zoals jij niet hetzelfde bent als alle andere Nederlanders, zijn ook niet alle Duitsers hetzelfde. Toch maakt hokjesdenken het wel makkelijker om overeenkomsten én verschillen tussen Nederlandse en Duitse internetgebruikers in kaart te brengen. Zoals verwacht zien we dan ook wel degelijk verschillen.

Duitse en Nederlandse internetgebruikers Duitse en Nederlandse internetgebruikers

Over het algemeen kun je zeggen dat Duitsland op online gebied iets achterloopt op Nederland, maar wel bezig is met een flinke inhaalslag. Ondanks de relatieve achterstand heeft Duitsland nu al een markt die minstens twee keer zo groot is. Als de bovengenoemde ontwikkelingen zich doorzetten zal dat resulteren in een groei van de Duitse markt. De Duitse vereniging voor Detailhandel (HDE) verwacht in 2018 dan ook een e-commerceomzet van €53,6 mld. in Duitsland te zien.

Over Tomahawk

Wij zijn er voor alle webshops die hun grenzen willen verleggen en al hebben verlegd. Als online marketingbureau met crossborder expertise zorgen we er mét jou voor dat niets je online succes in Nederland, Duitsland, België of Engeland nog tegenhoudt. Ons betrokken team van online marketeers, native speakers en strategen is pas tevreden als jij dat ook bent!

2018-12-11T12:42:35+00:00