/
Is 2025 het jaar van crossborder iDeal? 5 vragen over Wero

Is 2025 het jaar van crossborder iDeal? 5 vragen over Wero

Geschreven door
Cecile Collin
Geplaatst op
11 jun, 2025
Leestijd
5 minuten
Op deze pagina
“First-party data geeft je completere inzichten.”
Laurens
Teamlead en Tracking Specialist

iDeal goes crossborder! Soort van. In Nederland weten we al lang hoe makkelijk het is om af te rekenen met iDeal, nu wordt het uitgerold in het buitenland. Maar gebruiksvriendelijkheid is niet het hoofddoel van deze uitbreiding: het European Payments Initiative (EPI) heeft als doel om een eigen Europese betaalmethode te ontwikkelen als tegenhanger van Amerikaanse systemen. Hoewel deze Europese dienst is gebaseerd op iDeal, krijgt het een nieuwe naam: Wero. 

Wat is Wero - en waarom is het zo belangrijk?

EPI heeft het Nederlandse iDeal en het Belgische Payconiq overgenomen, Wero is de opvolger van deze betaaldiensten. Het is ontstaan uit een behoefte om een alternatief te bieden voor Amerikaanse systemen zoals Maestro/Mastercard, V-Pay/Visa en Paypal. Door het gebruik van deze Amerikaanse aanbieders, gaan er ook betalingsgegevens naar deze bedrijven. Dat vonden zestien Europese banken, waaronder ING, BNP Paribas en Deutsche Bank, in 2020 al een groot risico. Daarom gingen zij als EPI aan de slag om Wero te ontwikkelen. Nu de geopolitieke spanningen toenemen en de verhouding met de Verenigde Staten op z’n minst ingewikkeld te noemen is, groeit de behoefte aan een onafhankelijk Europees betaalmiddel. EPI heeft alle Europese banken en betaalinstellingen opgeroepen om mee te werken, als aandeelhouder en/of deelnemer. Tot nu toe is Wero alleen gericht op online betalingen.

Wat is de impact op e-commerce?

Momenteel wordt Wero uitgerold in België, Frankrijk, en Duitsland. In 2026 volgen Luxemburg en Nederland. In België wordt momenteel Payconiq ingeruild voor Wero, dit proces loopt geleidelijk omdat nog niet elke bank in België is aangesloten bij Wero. In Nederland verandert er vrijwel niets, op de naam na. Zorg er wel voor dat je op jouw eigen website voor de klant verduidelijkt dat Wero simpelweg een andere naam is voor iDeal/Payconiq; dan verloopt de adoptie een stuk beter.

Zitten Europese consumenten te wachten op een nieuwe betaalmethode?

Dit is een ander verhaal in andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. Daar is Wero niet een rebrand of een vervanging van een bestaande methode, maar een geheel nieuwe methode. Vooral in Duitsland en Frankrijk is dit even wennen voor klanten: zij zijn vooral gewend om Paypal, creditcards of Carte Bancaire in te zetten. Aangezien Wero nu al uitgerold wordt in België, Frankrijk en Duitsland zal de adoptie in Luxemburg waarschijnlijk goed verlopen. Er is geen sterk lokaal alternatief in Luxemburg waar Wero mee moet concurreren, en het is een ideale optie voor mensen die over de grens werken met Duitse, Belgische of Franse rekeningen.

Hoe zit het met andere Europese landen?

De oproep van EPI aan Europese banken om mee te doen lijkt vooral gericht te zijn op Spanje en Italië, waar klanten vaak gebruik maken van vertrouwde betaalmethoden zoals Bizum. Momenteel zijn er nog geen aanwijzingen dat Wero beschikbaar zal zijn in andere landen, maar als Wero succesvol is wordt het vanzelf een interessante optie voor andere markten.

Wat moet ik als ondernemer doen?

Ben je alleen actief in Nederland en België? Dan is het relatief simpel: houd voor Nederland in de gaten wanneer iDeal Wero wordt, en promoot Wero in België als de opvolger van Payconiq. In Duitsland en Frankrijk kan je Wero introduceren door het geleidelijk zichtbaar te maken in de checkout en te presenteren als een nieuwe, Europese en veilige betaalmethode. Om het vertrouwen van klanten te winnen en in stand te houden kan je het beste de gebruikelijke methoden aanbieden, en Wero daar simpelweg als een extra optie aan toevoegen. Blijf vooral alle updates rondom Wero monitoren: mogelijk komen er nieuwe landen bij. Ga er tegelijk niet vanuit dat Wero in de rest van Europa net zo succesvol wordt als iDeal hier.

Het potentieel van Wero

Nederlandse betaaldiensten zoals Mollie of Adyen moeten zich óók aanpassen aan de komst van Wero. Dit verhoogt de onderlinge concurrentie tussen betaalsystemen, wat de marges kan veranderen. Als ondernemer beland je in een ideale onderhandelingspositie, waarbij je meer transparantie kan vragen rondom transacties en kan kiezen voor de voordeligste betaalsystemen.

Een optie als Wero maakt crossborder checkout makkelijker en goedkoper. Klanten in het buitenland kunnen betalen vanuit hun eigen vertrouwde bankomgeving, waardoor ze geen nieuw account hoeven aan te maken voor een dienst zoals Paypal. Klanten die afhaken in de checkout omdat ze geen Paypal of creditcard hebben zijn dan verleden tijd.

Het succes van Wero hangt af van hoe snel consumenten in het buitenland erop overstappen, en dat hangt weer af van hun vertrouwen in Wero. Maar om een volwaardige concurrent voor Amerikaanse systemen te worden, moet Wero ook inzetbaar zijn voor betalingen via pinpas of smartphone. Ofwel: zowel e-commerce als de fysieke retail moeten aan de Wero.

De pinpas krijgt momenteel geen prioriteit: EPI zegt volledig in te zetten op NFC-betalingen voor smartphones. Met systemen als Apple Pay en Google Pay (die uiteindelijk ook via Visa/Mastercard betalingen afronden) betalen mensen met de NFC-chip in hun telefoon. Als Wero ook gaat werken via de NFC-chip, dan maakt Wero als hét Europese betaalsysteem kans van slagen. En als Wero internationaal flopt? Dat is niet het einde van de wereld: in het buitenland wordt Wero een nieuwe tegel op de muur van betaalopties waaruit je nu kan kiezen. En in Nederland en België behoud je het voordeel van de thuiswedstrijd.

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.