/
Karhu: Dubbele omzet door verbeterd campagnebeheer
Cases

Karhu

Dubbele omzet door verbeterd campagnebeheer

Karhu is een sportbedrijf uit Finland met een rijke historie. Sinds de oprichting heeft Karhu sportproducten gemaakt, van ski’s tot hardloopschoenen. De laatstgenoemde is altijd de belangrijkste productlijn gebleven. Karhu richt zich nu op de Noord-Amerikaanse en Europese markt, maar er zijn ook Karhu-verkooppunten in enkele Aziatische landen. Karhu heeft momenteel twee productlijnen: Lifestyle en Running.

De cijfers van Karhu

Omzetgroei
0 X
Groei campagneomzet
0 %
Doorgebroken
0 landen
het begin

VERTROUWEN OP BASIS VAN ERVARING

Karhu heeft een onderscheidende strategie waarbij retail cruciaal is en e-commerce een relatief kleine tak is. Dat vergroot de noodzaak van een sterke e-commerce strategie. Karhu geeft de voorkeur aan het in-house beheren van activiteiten zoals branding, waardoor er minder tijd en expertise beschikbaar is voor performance marketing. Tomahawk kwam door mond-tot-mondreclame bij Karhu op de radar. Aangezien Karhu werkt met grotere online retailers, bleek Tomahawk een goede match te zijn.

 

Methodiek

Onze aanpak

Tomahawk onderneemt verschillende stappen voor Karhu:

  • Opzet van Branded Search en Performance Max campagnes
  • Splitsing per productlijn (Lifestyle & Running) voor meer relevantie
  • Toevoeging van gedragsdata (o.a. producten in winkelwagen) voor slimmere targeting
  • Migratie naar Channable voor efficiënter feedbeheer in acht landen (NL, DE, AT, FR, FI, IT, UK & US)
  • Het implementeren van server-side tracking
Het resultaat

Van Duitsland tot UK: sterke omzetgroei met winstgevende campagnes

In 2023 hebben we de omzet van de Duitse en Oostenrijkse webshop verdubbeld ten opzichte van 2022, met een verbeterde ROAS. Binnen de gestelde doelen voor winstgevendheid hebben we het maximale uit de markt gehaald. Het succes leidde ertoe dat Tomahawk meer verantwoordelijkheid kreeg en ook de UK Branded Search-campagnes ging managen. Die lieten eveneens sterke groei zien: de omzet van de Lifestyle Branded Search-campagne steeg met zo’n 50% en de Running Branded Search-campagne groeide zelfs vijf keer zo hard als in 2022. In totaal is de Google Ads-omzet uit de Tomahawk-campagnes verdubbeld, terwijl de ROAS stabiel bleef.

Evaluatie van de klant & onze specialist

De ervaring van de klant

“Tomahawk begrijpt onze bedrijfsbrede strategie en weet dat goed te vertalen in campagnes. Maar Tomahawk gaat verder dan alleen campagnebeheer. Het recentste grote project dat wij met Tomahawk hebben afgerond is de Channable-Integratie. Dat betekent dat we werkten voor meerdere domeinen voor meerdere stores. Het project duurde langer dan gepland, maar daar kon Tomahawk niks aan doen. Ik ben onder de indruk van hoe goed Tomahawk dit heeft opgepakt, ondanks de onverwachte externe omstandigheden. Ze bleven secuur werken in deze gewijzigde tijdlijn, Tomahawk sloeg geen enkele stap over. Daarnaast staart Tomahawk zich niet blind op een ROAS of op andere details. Wij willen groeien in meerdere landen tegelijk. Bij Tomahawk denken ze aan het grote geheel en de internationale groei van het bedrijf op de lange termijn.”

Edgar Minks, Karhu

De ervaring van Tomahawk

“Karhu is een van onze meest internationale klanten, dus met onze kennis van crossborder ondernemen zijn Karhu en Tomahawk een perfecte match. De cultuur in meetings is positief en constructief. Door deze prettige samenwerking worden actiepunten goed opgepakt. Wat heel speciaal is aan Karhu, is hun internationale personeelsbestand. We hebben behoorlijk wat contactpersonen bij Karhu en niemand komt uit hetzelfde land. Ondanks deze wisseling in personen, talen en culturen verloopt de communicatie goed. Tenslotte is Karhu natuurlijk een hartstikke tof merk en verkopen ze ontzettend vette schoenen.”

Claudio Atzeni, SEA Marketeer

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.