Tomahawk case-study:

80% omzetstijging door koppeling tracking, optimalisatie productfeed en Performance Max campagnes

Winkelervaring

verbeterd

80%

stijging in omzet

180%

stijging omzet betaalde kanalen

EZrider: meer conversies door koppeling tracking en optimalisatie productfeed

Over EZRIDER

EZrider is ontstaan uit een gedeelde passie voor brommertechniek van vader en zoon. Ze demonteren brommers en verkopen de onderdelen aan andere enthousiastelingen in het voorjaar van 2018. De verkoop gaat aardig, maar nog niet snel genoeg wat EZrider betreft, waardoor we zijn gearriveerd bij wat EZrider anno nu is: een webshop met een groot aanbod onderdelen voor Aprilia, Beta, Derbi, Gilera, Honda, Motorhispania, Rieju en Yamaha schakelbrommers. Ze richten zich continu op de uitbreiding van het aanbod, zodat ze de klant een totaalpakket kunnen aanbieden. EZrider heeft vóór de samenwerking met Tomahawk al een solide basis: het is al een goede shop met een overzichtelijke layout. Door slimme inkoopafspraken kunnen ze hun producten razendsnel voor scherpe  prijzen aanbieden.  

UITDAGING

EZrider schakelt Tomahawk in om ervoor te zorgen dat meer brommerliefhebbers in Nederland en België EZrider vinden via Google. Het doel is om de omzet van EZrider te laten groeien, de online vindbaarheid vergroten is het middel.

Aanpak

Tomahawk kiest voor een tweeledige aanpak: we optimaliseren de dataverzameling om campagne-algoritmes te voeden, betere inzichten te vergaren en optimale strategische keuzes te maken. Daarnaast voeren we optimalisaties uit voor relevante acquisitiekanalen om EZrider onder de aandacht te brengen bij potentiële nieuwe klanten. 

De implementatie van de verbeterde dataverzameling trappen we af met het configureren van extra trackingcomponenten (in zowel Google Tag Manager, Google Analytics als Google Ads). Met deze sterke openingszet krijgen we onder andere meer inzicht in hoe bezoekers bij EZrider belanden en hoe hoog de transactiewaarde is. Het resultaat? We hebben betere data om het Google-algoritme mee aan te sturen en soortgelijke klanten te vinden, die eveneens het aanbod van EZrider te zien krijgen. Ofwel: door een betere dataverzameling verhogen we de rendabiliteit van campagnes en bereiken we meer nieuwe klanten. Deze nieuwe klanten krijgen een betere winkelervaring, wat voor de bestaande klanten uiteraard mooi meegenomen is. In een later stadium gaan we ook nog stappen maken met server-side tracking.

De volgende stap is het optimaliseren van de productfeed. In de praktijk zoeken veel klanten op onderdelen die specifiek zijn voor hun brommer. Op het punt dat onze samenwerking start, bevat de producttitel nog niet alle relevante informatie. We zetten de productfeed in een format dat makkelijker opgepikt wordt door advertentieplatforms. Door alle product ID’s compleet te maken is het aanbod van EZrider beter online te vinden. Dit is een voorbeeld van de regels die wij schrijven om de vindbaarheid van producten te vergroten. Voor deze optimalisaties gebruiken we Channable, waarmee we de feed beheren en de prestaties van de feed monitoren. 

Met de geoptimaliseerde productfeed zetten we een Performance Max-campagne op. Nadat de productfeed succesvol in Merchant Center is geüpload, geoptimaliseerd en gevalideerd, koppelen we de feed aan Google Ads. De EZrider-klant heeft al een duidelijk afgebakende zoekopdracht, hiermee laten wij de klant relevante EZrider producten zien. 

Het campagnebudget verhogen we in kleine stappen. Hierdoor kunnen we tussendoor de advertenties bijstellen op basis van de data die we verzamelden. Op deze manier halen we de ROAS-doelen en verhogen we de omzet. Het advertentiebudget kan op die manier steeds een beetje verhoogd worden waardoor we een positieve feedbackloop creëren. Daarmee kunnen we steeds meer besteden door een groeiende (winstgevende) omzet. 

Resultaat

De resultaten zijn indrukwekkend: de totale omzet is aanzienlijk gestegen, met een toename van 80%. Vooral opvallend is de groei van de omzet uit betaalde kanalen, die een nieuwe hoogte heeft bereikt met een stijging van 180%.

Voor EZrider staat er veel op de planning, want we zijn lekker op weg! De groei van EZrider en hun omzet opent de deur naar verbeteringen in onze tracking op de lange termijn. Met server-side tracking en POAS kan EZrider de winst verder verhogen en vergaren we meer data om het Google-algoritme nóg beter aan te sturen. Bovendien staan we klaar om uit te breiden via andere kanalen, zoals organisch verkeer. We verkennen opties buiten de website van EZrider, zoals bol.com en in een later stadium misschien zelfs Amazon.

Ervaring klant

“Voor deze specifieke uitdaging wisten we dat we een gespecialiseerde partner nodig hadden. We merkten dat de samenwerking met Tomahawk een goede toevoeging was aan de groei van ons bedrijf. Ze zijn goed bereikbaar, het contact is laagdrempelig. Dat hebben wij in het verleden anders meegemaakt. Tomahawk houdt ons goed op de hoogte van alle ontwikkelingen en we worden er ook echt in betrokken. We hopen dat we deze groei kunnen doorzetten en dat Tomahawk hierin een rol blijft spelen!”

  • Edwin, Team EZrider

Ervaring tomahawk

“Dit was écht teamwork. EZrider had al een goed platform; de shop was overzichtelijk en hun prijzen waren laag. Met zo’n sterke basis heeft Tomahawk voornamelijk de puntjes op de i gezet. We waren onder de indruk van wat EZrider zélf al had bereikt en we vonden het supertof om hun groei een boost te geven.” 

  • Jannes, SEA Marketeer Tomahawk

ONLINE MARKETING
NEDERLAND
EN OVER DE
GRENS

Wij helpen je groeien

Dagelijks helpen wij e-commercebedrijven groeien in buiten-en binnenland zonder dat hier direct een torenhoog budget voor nodig is. We geloven namelijk in stapsgewijze groei. Dat begint vaak met het optimaliseren van bestaande campagnes en het plukken van laaghangend fruit. Kan SEA het meeste voor je e-commerce shop betekenen? Dan beginnen we daarmee. Zo bewijzen we onszelf en met die resultaten creëren we vanzelf ruimte om te investeren in andere diensten.

Als je voor ons kiest, merk je vanzelf dat we altijd net die extra stap zetten. Heb je een vraag over een dienst die je niet bij ons afneemt? Of zit je met een andere online marketing gerelateerde vraag in je maag? Stel ze aan ons!
Heb je een sparringpartner nodig? Die heb je bij deze gevonden. Samen gaan we voor een succesvolle en langdurige samenwerking.