7 verhalen over contentmarketing waar je wél iets aan hebt

Contentmarketing. Iedereen die ook maar iets in het domein van online marketing doet, wordt er al jaren mee doodgegooid. Van nieuws en cijfers over de toenemende inzet van contentmarketing tot praktische tips en stappenplannen voor bedrijven die er ‘iets’ mee willen doen. Dat er zo verschrikkelijk veel (nagenoeg identieke) content over contentmarketing is, maakt het lastig om verrassende, nieuwe inzichten op te doen. Daarom dit lijstje – in willekeurige volgorde – van 7 actuele verhalen waar je daadwerkelijk wat aan hebt.

7 Ways to Hit Home Runs With Content Marketing for Demand Generation

Contentmarketing wordt met de dag lastiger. Zeker in branches waar bedrijfsblogs, ebooks, webinars en podcasts alomtegenwoordig zijn, is het uitdagend om je als merk te onderscheiden met content. Door je te richten op klantvragen en –problemen en met relevante content aanwezig te zijn in elke fase van de customer journey, zorg je dat je inspanningen resultaat opleveren. Deze praktische tips van Business 2 Community zijn een goed startpunt om je contentmarketing naar een hoger niveau te tillen.

‘Als je publiek niet naar je verhaal wil luisteren, hoef je het ook niet te vertellen’

Marcomblog frank.news plaatste onlangs een interessante reeks video’s over contentmarketing op haar YouTube-kanaal. In een viertal korte filmpjes werpen ervaringsdeskundigen, waaronder contentmarketingvrouw van het jaar Carlijn Postma, hun licht op het vak. Ze onderschrijven het belang van kwaliteit en relevantie en stellen dat contentmarketing op den duur moet plaatsmaken voor geïntegreerde communicatie.

Stop met het aanprijzen van journalistieke vaardigheden binnen contentmarketing

Sak van den Boom reageert in dit blog op Marketing Tribune op de stelling van Aart Lensink (LVB) dat binnen contentmarketing meer journalistieke vaardigheden nodig zijn. Journalisten onderscheiden zich door vanuit het lezersperspectief te weten hoe ze onderwerpen vanuit verschillende kanten (en objectief) moeten belichten. Voor zaken als hoor- en wederhoor is binnen de contentmarketing geen ruimte, al komen de ambachtelijke vaardigheden van journalisten natuurlijk wel van pas bij het maken van kwalitatief goede content.

Content en creativiteit

Speel niet op safe, dat is riskant. In die quote van Cor Hospes kunnen wij ons prima vinden. Deze specialist op het gebied van storytelling en contentmarketing betoogt dat maar weinig bedrijven creatief durven te zijn, terwijl dat dé manier is om – ongeacht je branche – succes te boeken met contentmarketing. Creativiteit draait om originaliteit, inventiviteit en daadkracht, niet om het na-apen van concurrenten en het herhalen van successen uit het verleden.

Laat je community groeien met conversational storytelling

Merken doen hun stinkende best om op allerlei manieren zinvol contact met hun doelgroep te leggen. Een lastige klus, want (potentiële) klanten worden steeds selectiever in waar ze hun aandacht aan schenken. Alleen content die waarde toevoegt, inspireert of verbindt, is de moeite waard. Dit blog van Frankwatching belicht de wijze waarop je je eigen verhaal als strategie kunt gebruiken om vertrouwen te winnen en klanten aan je merk te verbinden.

Is Your Blog a Golden Egg?

Alle goede bedoelingen ten spijt, van de meeste zakelijke blogs gaan er dertien in een dozijn. Toch zitten er soms ook pareltjes (‘golden eggs’) tussen, ziet de Amerikaanse contentstrateeg Konrad Sanders. Deze blogs onderscheiden zich van de grijze middenmoot door verfrissende invalshoeken, een eigen tone of voice en persoonlijkheid. Ze focussen op een niche, wat het veel gemakkelijker maakt om met relevante content autoriteit op te bouwen.

15 Most Challenging Tasks of Content Marketers

Met welke uitdagingen heeft de gemiddelde contentprofessional te maken en wat heb je nodig op die te tackelen? SEMrush voerde in samenwerking met het Content Marketing Institute een uitgebreide survey uit. Met een interessante blog en infographic als resultaat. Een grote uitdaging voor contentmakers is de creatie van verhalen die de doelgroep bewegen én voldoende ROI oplevert. De juiste tools en toegang tot data maken het mogelijk om de behoeftes van je doelgroep te onderzoeken en te bepalen welke content relevant is. Een data-driven benadering dus, waarbij de klant voorop staat.