3 SEO checks om zelf uit te voeren op je webshop

Blog

3 SEO checks om zelf uit te voeren op je webshop

Met maar eenvoudige 3 SEO checks kom je er zelf achter hoe goed je e-commerce shop organisch vindbaar is.

Als webshop ondernemer heb je het al druk genoeg, in ieder geval te druk om je bezig te houden met de abracadabra die SEO heet. Deze taak kun je natuurlijk bij marketeers neerleggen, maar zou je zelf ook niet vinger aan de pols willen houden? Toets de organische vindbaarheid van je webshop vanaf nu eenvoudig zelf met deze 3 SEO checks.

Deze SEO checks voer je zelf uit

H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons gevraagd om meer uit te leggen over SEO. Jelle ging in gesprek met Angelique Nanning van H1 en legt je in dit filmpje haarfijn uit met welke 3 SEO checks je het beste kunt starten.

Starten met Google Webmasters

Voordat je de verschillende rapportages waarover we spraken kunt benaderen is het belangrijk dat je een geverifieerd Google Webmasters (voorheen Google Search Console) account hebt. Maak deze aan via Google Webmaster of, als je e-commerce shop al geverifieerd is, laat de eigenaar van die verificatie jouw e-mailadres koppelen.

Waar vind ik de 3 SEO checks?

Uiteraard gaan we je ook nog vertellen waar je de 3 SEO checks precies kunt vinden binnen Google Webmasters.

SEO check 1: Rapport zoekwoorden performance
Ga naar het rapport genaamd ‘Prestaties’ om het overzicht van de zoekwoorden waarop je scoort te zien. Om te vergelijken of je het beter doet dan het jaar ervoor, ga je naar de filter ‘datum’, selecteer je ‘vergelijken’ en kies je de periodes die je tegen elkaar wilt afzetten.

SEO check 2: Rapport indexdekking
Dit rapport vind je als je naar ‘index’ > ‘dekking’ gaat. In totaal zijn er 4 categorieën in dit rapport, die alle 4 aan bod zijn gekomen in de video. Namelijk geldige pagina’s, uitgesloten pagina’s, geldige pagina’s met waarschuwingen en pagina’s met een fout.

SEO check 3: Rapport site vitaliteit
Het vitaliteitsrapport is in te zien via ‘optimalisaties’ > ‘Site vitaliteit’. In dit rapport worden 3 factoren besproken die meespelen bij gebruiksvriendelijkheid. Zo is er de CLS (Cumulative Layout Shift). Dit zijn de bewegende elementen die Jelle bespreekt in de video. De andere factoren zijn LCP (Largest Contentfil Paint) en FID (First Input Delay). LCP houdt in dat Google bekijkt hoe lang het grootste zichtbare element erover doet om op je webshop te renderen. FID gaat over hoelang het duurt voordat een pagina reageert op acties van je gebruiker. Voor beiden geldt, hoe langer het duurt, hoe slechter het is voor de gebruikerservaring. 

Nu weet je precies wat je moet doen om zelf je webshop te checken op SEO. Kom je er niet helemaal uit? Of zie je problemen in de rapportages die je niet alleen kunt oplossen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Kom je er niet helemaal uit met de SEO checks? Of kun je de problemen die je ziet in de rapportages niet alleen oplossen? Wij helpen je graag!

3 SEO checks om zelf uit te voeren op je webshop
Schuiven naar boven