3 SEO checks om zelf uit te voeren op een webshop

Blog

3 SEO checks om zelf uit te voeren op een webshop

Blog

3 SEO checks om zelf uit te voeren op een webshop

Webshop ondernemers hebben het meestal te druk om zich met SEO bezig te houden. In plaats van deze taak bij marketeers neer te leggen, is het ook mogelijk zelf een vinger aan de pols te houden. Toets de organische vindbaarheid van een webshop nu eenvoudig zelf met deze 3 SEO checks.

EENVOUDIGE SEO CHECKS

H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons gevraagd om meer uit te leggen over SEO. In deze video zetten onze specialist Jelle en Angelique Nanning van H1 drie eenvoudige SEO checks uiteen. 

Starten met Google Webmasters

Voordat we de verschillende rapportages waarover is gesproken benaderen, is het allereerst belangrijk dat er een geverifieerd Google Webmasters (voorheen Google Search Console) account is. Die kan worden aangemaakt via Google Webmaster. Bij een geverifieerde e-commerce webshop kan de eigenaar van die verificatie het e-mailadres koppelen.

Waar vind ik de 3 SEO checks?

Waar zijn deze 3 SEO checks precies te vinden binnen Google Webmasters?

SEO check 1: Rapport zoekwoorden performance
Ga naar het rapport genaamd ‘Prestaties’ om het scorings-overzicht van de zoekwoorden te zien. Om te vergelijken, ga naar de filter ‘datum’, selecteer ‘vergelijken’ en kies de periodes die tegen elkaar moeten worden afgezet. 

SEO check 2: Rapport indexdekking
Ga naar ‘index’ > ‘dekking’. In totaal zijn er 4 categorieën in dit rapport, die alle 4 aan bod zijn gekomen in de video. Namelijk geldige pagina’s, uitgesloten pagina’s, geldige pagina’s met waarschuwingen en pagina’s met een fout.

SEO check 3: Rapport site vitaliteit
Het vitaliteitsrapport is in te zien via ‘optimalisaties’ > ‘Site vitaliteit’. In dit rapport worden 3 factoren besproken die meespelen bij gebruiksvriendelijkheid. Zo is er de CLS (Cumulative Layout Shift). Dit zijn de bewegende elementen die Jelle bespreekt in de video. De andere factoren zijn LCP (Largest Contentfil Paint) en FID (First Input Delay). LCP houdt in dat Google bekijkt hoe lang het grootste zichtbare element erover doet om op de webshop te renderen. FID gaat over hoelang het duurt voordat een pagina reageert op acties van de gebruiker. Voor beiden geldt; hoe langer het duurt, hoe slechter het is voor de gebruikerservaring. 

Zijn er nog problemen in de rapportages waarbij professionele hulp gewenst is? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Zijn er problemen in rapportages die niet zomaar opgelost kunnen worden? Of is er hulp nodig bij SEO checks? Schakel ons in voor hulp. 

3 SEO checks om zelf uit te voeren op een webshop

Hi!

Eén van de specialisten.
IK HELP JE GRAAG VERDER

Neem contact met ons op.

Schuiven naar boven