Zakelijk twitteren: wat deze updates voor je bedrijf kunnen betekenen

Er is veel aan de hand in social medialand. Daarom laten we jou de komende drie weken zien wat je zakelijk gezien kunt met de (nieuwe) mogelijkheden binnen Twitter, Instagram en Snapchat. Van makkelijk livestreamen in Twitter tot tips voor hoe je Snapchat zakelijk kunt gebruiken. En wat is het verschil tussen het nieuwe Instagram Stories en Snapchat Stories? Deze week deel 1: Handige updates in Twitter waar je iets mee kan.

Twitter

Even snel een tweet plaatsen met de laatste info over een nieuwe game in je webshop, een korte introductie inclusief foto van de nieuwste collectie of live verslag doen van een loopevent. Twitter staat vooral in het teken van ‘snelle’ posts plaatsen met visuals, video en zo weinig mogelijk tekens. Maar er zijn nog meer mogelijkheden binnen dit social media kanaal die ideaal zijn voor jouw online business.

#Stickers

Het lijkt een beetje op Snapchat, maar ook bij je foto’s die je op Twitter plaatst, kun je sinds vorige maand stickers toevoegen om je foto op te leuken. Je kunt kiezen uit een reeks emoticons en andere plaatjes om je foto aan te kleden. Leuk voor Twittergebruikers die creatief zijn, maar ook voor bedrijven. Een voordeel van deze stickers voor websites en webshops, is dat je foto’s kunt laten opvallen in een volle timeline waar al overal foto’s en filmpjes te zien zijn. Aan elke foto is bovendien een hashtag gekoppeld, waardoor je alle foto’s met dezelfde sticker kunt bekijken. Dat doe je simpelweg door op een sticker te klikken die je op een willekeurige post voorbij ziet komen. Gaat er een bepaalde sticker viral? Profiteer daar dan van door je merk eraan te koppelen. Of organiseer een wedstrijd waarbij jij, als beheerder van een webshop voor brillen, je volgers uitdaagt originele foto’s met zonnebrilstickers te delen.

In de toekomst is er mogelijk nog een andere interessante manier om gebruik te maken van de stickers. Op dit moment heeft Pepsi namelijk een overeenkomst met Twitter gesloten waarin het bedrijf eigen stickers in de algemene stickerbibliotheek heeft geïmplementeerd. In tien landen op vijf continenten (waar Nederland dan weer net niet bij hoort), is het voor Twitteraars mogelijk deze emoticon te gebruiken. Een handig (en hopelijk een toekomstig bruikbaar) marketinginstrument waarmee je voor meer naamsbekendheid en interactie met het publiek kunt zorgen en je doelgroep wellicht meer affiniteit krijgt met je product.

#Livestreamen

Eerder was het al mogelijk om met behulp van de app Periscope livevideo’s te delen op Twitter. Enig nadeel was dat je moest switchen tussen de twee apps. Sinds een paar weken is dat verleden tijd. De Periscopeknop kun je vinden in de Twitterapp (Android en iOS). Die optie maakt het nog handiger even snel de winnaar van de bedrijvenloop te filmen of een grappig momentje op kantoor te filmen dat je volgers vast kunnen waarderen. Tijdens de Olympische Spelen is elke dag een andere Nederlandse olympiër de baas van het Nederlandse TeamNL-account op Twitter. Zo’n vijf keer per dag kunnen we aan de hand van korte filmpjes of foto’s meekijken met een bekende sporter in Rio.

Behalve dat je nu nog makkelijker live kunt streamen, is ook de reguliere functie in Twitter waarmee je video’s kunt plaatsen, uitgebreid. Zo kun je in plaats van 30 seconden, nu tot maximaal 140 seconden aan video tonen.

#Emoji targeting

Behalve emoji’s plaatsen, kun je tegenwoordig ook targeten op mensen die recent een emoji hebben gebruikt in hun tweet of mensen die bijvoorbeeld een tweet met emoji gedeeld hebben. Jij kunt zien wat de stemming is van de twitteraar en die informatie kun je gebruiken om bijvoorbeeld in contact te komen met mensen op basis van hun gevoelens. Zo kan een pizzagigant mensen bereiken die een pizza emoticon in hun post hebben geplaatst of wees zelf creatief met het maken van kunstwerken van emoji’s, zoals je hier kunt zien.

#Het dashboard

Een paar weken geleden introduceerde Twitter het dashboard, een soort Hootsuite maar dan alleen voor Twitter. Het is een ideale manier om in één overzicht de meeste van je Twitteractiviteiten in de gaten te houden. Zo kun je woorden monitoren die met jouw bedrijf te maken hebben, kun je content inplannen en je statistieken bekijken. Bovendien ontvang je tips voor inspiratie voor het schrijven van leuke posts. Je advertenties zijn helaas niet zichtbaar in het dashboard.

Wat kunnen we nog verwachten?

#Twitter Moments

Vorige week riep het medium Twitter Moments in het leven. Het is een functie waarin je eerdere tweets kunt samenvoegen tot één verhaal. Daarmee is het mogelijk een completer verhaal te vertellen. Dat komt er zo uit te zien:

Wanneer je op dit ‘moment’ klikt, wordt je doorverwezen naar een pagina met daarop een compilatie van meerdere tweets die samen een verhaal vormen. 

Twitter gaat daarmee de strijd aan met Snapchat Stories en het recent geïntroduceerde Instagram Stories, waarmee gebruikers foto’s en video’s kunnen delen die na 24 uur weer verdwijnen. De overeenkomst tussen de sociale mediakanalen is dat gebruikers een verhaal kunnen vertellen. De tegenvallende resultaten waar Twitter mee kampt, zou een reden kunnen zijn voor het invoeren van deze nieuwe functie.

Op dit moment is deze functie echter alleen beschikbaar voor ‘invloedrijke accounts’ als die van bekende merken, bekende personen of grote media zoals NOS Sport. Wij zullen nog een paar maanden moeten wachten op deze functie.

#Emoji’s 2.0

Daarnaast zijn er misschien nog mogelijkheden op het gebied van emoji’s. Zo heeft Nederland, als enige naast het Amerikaanse en Braziliaanse team, een eigen emoji gekregen voor tijdens de Olympische Spelen in Rio. Als je #TeamNL intypt op Twitter, komt er een unieke emoji achter de hashtag te staan. Misschien wordt deze mogelijkheid om betaald te adverteren in emoji’s in de toekomst voor iedereen werkelijkheid?

#Twitter Awards

En last but not least: Heb jij een meesterlijke campagne op Twitter gelanceerd? Is jouw webcare tot in de puntjes geregeld of heeft jouw campagne een culturele impact? Dan kun je meedoen met de eerste internationale Twitter Awards. Er zijn zes categorieën waarvoor je je op kunt geven en de winnaar krijgt een award, erkenning op Twitter en aanverwante websites en digitale aanwezigheid op het hoofdkantoor. Lees meer over de Twitter Awards.

Volgende week: Instagram Stories

Dit blog is onderdeel van een drieluik. Volgende week is het de beurt aan Instagram Stories, wat verdacht veel weg heeft van Snapchat Stories. Wat is het verschil tussen die twee? En wat kun je ermee als bedrijf? Lees volgende week meer! Houd ook onze Facebookpagina in de gaten voor de nieuwste updates.

2018-12-11T12:54:52+00:00